webForumDet fria alternativet

Explorer 7 och 8 typsnittsproblem med jQuery-scroller

3 svar · 924 visningar · startad av Dudikowski

DudikowskiMedlem sedan juni 200911 inlägg

Jag har byggt en sajt som använder scriptmotorn jQuery och bl a ingår en nyhetsrulle. Nu har jag upptäckt att Internet Explorer 7 och 8 har problem med den funktionen.

Nyhetsrulle kan ses på en demosida här:
http://work.kevinleary.net/newsScroller

Observera den feta h4-rubriken precis innan rörelsen påbörjas. Texten blir "pixelerad" precis innan den börjar röra sig och tona ut. Jag ser det bara i IE 7 och 8 men inte i IE 6 och inte i Firefox, Safari etc. Troligen syns det inget i IE 6 då den inte använder kantutjämnad text i min XP-maskin.

Jag har frågat utvecklaren om det här går att fixa men får inget svar. Jag har även letat alternativa scrollers men hittar inget lika bra. Jag vill inte bygga in en scriptmotor till nu när jag bara har jQuery på hela sajten och de alternativa scrollers jag hittar har ingen uttoning, bara rörelsen så den här är klart snyggast.

Kan någon bedömma om problemet är i scriptet eller om det går att fixa med CSS?

StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004752 inlägg

Det är toningen som gör det, jag har också samma problem.

Finns det i så fall någon som kan javascript som kan ta en titt på en lösning?

Det finns ju många tonande script och jag har aldrig sett något problem med IE7 förut så det borde väl inte vara webbläsaren i sig som är problemet?

Hittade en del matnyttigt igår kväll...

Det finns en bugg i IE7 med clear type och fade. En enklare fix är att sätta en bakgrundsfärg på det objekt som ska tona ut. I exemplet ovan är det #widget li som man anger bakgrundsfärg på. Det tar inte bort hela felet men en betydande del av felet.

Det finns även en del javascript-lösningar i ämnet men det övergår min förmåga att få ihop dessa med scriptet i exemplet ovan. Här är en googlesökning.

Kan någon på forumet kolla på hur man får den koden att spela med exemplet ovan? Jag har bifogat exemplet.

Genererad på 385 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb