webForumDet fria alternativet

alt-funktion i dhtml

1 svar · 159 visningar · startad av crystol

crystolMedlem sedan dec. 200010 inlägg

Jag ska göra en sida som ska vara centrerad, men dock inte i frames vilket ställer till det för mig...
Jag ska ha som små alt-grejjer när man för musen över vissa bilder och länkar, det ska komma upp en liten pratbubbla som berättar vad länken är för ngt. (jäkla designers att inte bara använda vanliga alt-taggar)...
Eftersom sidan ska vara centrerad så måste lagren aktiveras när man för musen över en länk, och positionen får avgöras av musen position.
Förstår ni? Är det här nåt ngn kan hjälpa en stackars morgontrött html:are med?

JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg

Lade ett litet exempel här

Prova detta,

<html>
<head>

<script language="JavaScript">
<!--
if(document.layers) document.captureEvents(Event.MOUSEMOVE); document.onmousemove=posTip;

function posTip(e){x=(document.all)? event.x -5 : e.pageX -10;  y=(document.all)? event.y +20 : e.pageY +20;}

function toolTip(msg){
if(document.all){lagret=document.all("tool"); h="hidden"; s="visible";}
else if(document.layers){lagret=document.layers["tool"]; h="hide";  s="show";}
else if(document.getElementById){lagret=document.getElementById("tool"); h="hidden"; s="visible";}

vis= (msg)? s : h;
tip= (msg)? "<table width=125 height=75></tr><td background='bubbla.gif' align='center'>"+msg+"</td></tr></table>" : "";

if(document.layers){lagret.left=x; lagret.top=y; lagret.document.write(tip); lagret.document.close(); lagret.visibility=vis;}
else{lagret.style.left=x; lagret.style.top=y;lagret.innerHTML=tip; lagret.style.visibility=vis;}
}
//-->
</script>

</head>
<body>

<div id="tool" style="position:absolute; visibility:hidden;"></div>

<a href="#" onmouseover="toolTip('Beskrivning för Ettan');" onmouseout="toolTip();">Länk 1</a> &nbsp;&nbsp;
<a href="#" onmouseover="toolTip('för Tvåan');" onmouseout="toolTip();">Länk 2</a> &nbsp;&nbsp;
<a href="#" onmouseover="toolTip('trean');" onmouseout="toolTip();">Länk 3</a>

</body>
</html>

------------------
- J-O-H-N-S-E-N -
------------------

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)