mats47Medlem sedan mars 2009185 inlägg Har fått ett script att fungera, få text in i ett word dokument
min fråga hur fskriver jag in olika tagar, fet still stor stil, tab ram mm
/n är ny rad
<script>
var w=new ActiveXObject('Word.Application');
var docText;
var obj;
if (w != null)
{
w.Visible = true;
w.Documents.Add();
w.Selection.TypeText("<%=text%>\n\n<%=text2%>");
w.Documents.SaveAs("g://aaa.doc");
w.Quit();
}
</script>
någon som vet något?
/t är tabb
annars är det väl bara att exemepvlis använda <span> element <strong> osv som vanligt, tror de flesta word applikationer tolkar om HTML till word-format.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Satt och testade exemplet lite och det går tydligen inte att trycka in html via TypeText. Men det går att göra det via clipboardet.
<div id="this">Här är <span style="color:green;">lite html</span>.</div>
<script type="text/javascript">
var w=new ActiveXObject('Word.Application');
if (w != null) {
w.Visible = true;
var d=w.Documents.Add();
var div=document.getElementById("this");
div.contentEditable="true";
var controlRange;
if (document.body.createControlRange) {
controlRange = document.body.createControlRange();
controlRange.addElement(div);
controlRange.execCommand("Copy");
}
div.contentEditable="false";
w.Selection.Paste();
d.SaveAs("g:\\aaa.doc");
w.Quit();
}
</script>
Tyvärr verkar addElement kräva att elementet ligger i dokumentet någonstanns, för att skapa elementet via script ( document.createElement(...) ) fungerar inte.
Lite mer att leka med i alla fall :)
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg document.createElement(...) returnerar väl ett objekt som du sedan kan lägg till med addElement(...)
Kommer inte ihåg exakt hur det fungerade men har för mig att det är något i den stilen.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Jo, det stämmer. Du kan till och med använda document.createElement och sedan lägga till det i dokumentet någonstanns, DÅ kan du nämligen sedan paste'a in det i word. Men om du bara skapar objektet utan att rendera det först i webbläsaren kan du det inte. Jag antar att det har med att göra att word inte tar emot html som sådan, utan snarare Rich-text som det även blir renderat som i webbläsaren (i och med att du kan kopiera från en webbsida och klistra in den formaterade texten i vilken ordbehandlare som hellst).