ProbyteMedlem sedan maj 200159 inlägg Hallå,
Jag håller på med en sida där jag listar ett utbud av olika utbildningar. Nu vill jag att användaren av sidan ska kunna klicka på en länk och få upp ett formulär där viss information blir färdigifylld beroende på vilken utbildning han klickar på. Dvs. t ex utbildningens namn ska följa med...
Jag undrar helt enkelt om det är möjligt att kunna "länka med" information beroende på vilken länk man klickar på, så man slipper göra 200 olika formulär.. =)
------------------
:: mattias :: www ::
Smidigast är väl att använda något serverside-språk som t.ex. ASP eller PHP. Men kan du inte använda dig av det så går det att använda JavaScript.
Säg hur du vill göra så kan du nog få hjälp. :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg exempel... med asp:
(sidan där typ länken ligger på)
<%
Set Databas = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rsLank = Server.Createobject("ADODB.Recordset")
MdbFilePath="dindatabas.mdb"
Databas.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ= " & MdbFilePath & ";"
SQL = "SELECT * FROM tabell"
%>
<%
'Nu förutsätter jag att du har en db med olika alternativ, typ Bilar i ett fält i din tabell
Response.Write "<a href=""dinsidamedformulär.asp?vad=" & rsLank("Bilar") & """>Klicka här om du vill ha bilar i fältet</a>"
%>
sidan som formulär:
<%
'Formulärsidan
Set Databas = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rsLank = Server.Createobject("ADODB.Recordset")
MdbFilePath="dindatabas.mdb"
Databas.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ= " & MdbFilePath & ";"
SQL = "SELECT * FROM tabellen"
%>
Ett forumlär:
<form name="lankar" method="post" action="om du ska till en annan sida.asp">
<input type="text" name="valt" value="<%=request.querystring("vad")%>">
</form>
------------------
grodan -besök den nu!!!
ProbyteMedlem sedan maj 200159 inlägg Tack för hjälpen, men jag kan tyvärr inte köra varken asp eller php på servern sajten ligger på.
Därför skulle förslaget Erik hade med javascript vara det enda gångbara... hur löser jag det med javascript?
------------------
En lösning på problemet:
<script type="text/javascript">
<!--
/* Detta script finns att hämta på [url="http://www.jojoxx.net"]http://www.jojoxx.net[/url] och
får användas fritt så länge som dessa rader står kvar. */
function getVar(varname) {
var st = unescape(location.search);
st = st.replace(/\+/g," ");
if (st.indexOf(varname) != -1){
var tempst = st.substring(st.indexOf(varname + "=") + varname.length + 1,st.length);
if (tempst.indexOf("&") != -1) {
var newtemp = tempst.substring(0, tempst.indexOf("&"));
return newtemp;
} else {
return tempst;
}
} else {
return("");
}
}
document.frm.txtruta.value = getVar("varde");
//-->
</script>
<from name="frm">
<input type="text" name="txtruta">
</form>
Då kan du skriva länken så här:
<a href="sida.html?varde=Din%20text">Länk</a>
------------------
/Erik
ProbyteMedlem sedan maj 200159 inlägg Tack... får det iofs inte att funka men ska testa lite vidare. Är det nåt speciellt man ska tänka på? ock kan man länka med flera variabler till flera fält?
------------------
ProbyteMedlem sedan maj 200159 inlägg Erik: Att använda jojoxx javascript funkar prima om man vill infoga det medskickade som vanlig text men jag får det inte att funka när jag försöker få det medskickade att ligga i ett textfält i ett formulär som var meningen....
------------------
Är du säker? Testa att använda ett formulär där du skickar infot med get så får du fram hur texten ska skrivas. :)
------------------
/Erik
ProbyteMedlem sedan maj 200159 inlägg Allt funkar som sagt var prima men det är i följande nåt är fel tror jag:
document.frm.txtruta.value = getVar("varde");
Anropet lyckas inte lägga in den medskickade texten i textfältet. Men om jag använder:
<script type="text/javascript">
document.write(getVar("varde") + " " + getVar("varde") + "<br>");
</script>
...så funkar det prima.
------------------
Oj, jag råkade skriva <from> istället för <form>. Ändra det så borde det funka. :)
------------------
/Erik
ProbyteMedlem sedan maj 200159 inlägg Hmm.. ne inte det som det beror på. Felet ligger alltså inte i formuläret utan i att det som stå i formuläret inte kommer dit....
------------------
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Koden som fifflar med formulärelementen måste köras efter att formuläret laddats in. Antingen får kodblocket ligga efter formuläret i filen, eller så får det ligga i en funktion som körs efter att sidan laddats in (window.onload).
------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.
ProbyteMedlem sedan maj 200159 inlägg Spango... du har ju så rätt. Så rätt !! Kanon.. tack båda två. Nu funkar det fin fint som jag vill.
------------------