webForumDet fria alternativet

confirm vid sidanrop ??

8 svar · 316 visningar · startad av room

roomMedlem sedan mars 2001270 inlägg

Jag har en knapp (altså inte en href) som tar användaren till en annan sida. Jag vill ha en fråga när man trycker på knappen. Vill du verkligen gå till den sidan. Och sedan ska man kunna svara Ja eller Nej.

Jag har använt det förut men bara i en vanlig länk. Då skrev jag onClick="return confirm('Är du säker?');

Men det kan jag inte använda nu eftersom onClick händelsen tar användaren till sidan då det nu är en button.

Tacksam för svar...

------------------
// room

ERR0RMedlem sedan dec. 2000596 inlägg
if(confirm("vad"))  {
this.location='sidan.asp'
}

------------------
Buuuu för signatur! :)

GrodanBollMedlem sedan sep. 2001788 inlägg

Hittade en gammal gammal gammal tråd som hade precis det jag ville ha. :)
Dock har jag stött på patrull, varför fungerar inte nedanstående kod?
Confirm-rutan kommer upp men inget händer när jag trycker 'ok' då jag vill att jag ska skickas till eniro.se.

<input name="delete" type="button" class="submit" onClick="if(confirm('E du riktigt säker?')){this.location = 'http://www.eniro.se';}" value="Radera">

Vore kanon om någon kunde hjälpa mig. :)

CheguelinMedlem sedan juli 2003303 inlägg

onclick är onclick och inte onClick, ONCLICK, OnClick, OnClIcK, oNcLiCk eller någonting annat än onclick. Lär er det för tusan.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

jag hade bytt

this.location

mot

location.href

mvh

dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Cheguelin skrev:

onclick är onclick och inte onClick, ONCLICK, OnClick, OnClIcK, oNcLiCk eller någonting annat än onclick. Lär er det för tusan.

Om du tittar på GrodanBoll's input-tagg ser du att han avslutar den på HTML-vis, i motsats till XHTML-vis. Då finns det ingenting som säger att taggar och attribut ska skrivas med enbart gemener, utan onClick går hur bra som helst, och jag ser det t o m som ett ganska bra sätt att skriva det eftersom man tydligare ser vilket event det handlar om.

GrodanBoll
Felet du har gjort är att du skriver this.location, som syftar på knappen. Knappen har dock ingen location, utan det är sidan som har det, och då skriver man window.location:

<input name="delete" type="button" class="submit" onClick="if(confirm('E du riktigt säker?')){window.location = 'http://www.eniro.se';}" value="Radera">

Tackar för svaren :birp
Hittade dock inte 'markera svaret som löst'-länken. :/

dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg

GrodanBoll skrev:

Tackar för svaren :birp
Hittade dock inte 'markera svaret som löst'-länken. :/

Det beror på att det inte var du som startade tråden ;)

Ah, självklart :)

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)