alioooopMedlem sedan feb. 2008120 inlägg
Hej
det är så att jag skulle vilja veta hur man löser live validering inom ett registrerings formulär :) dvs att man kan se om det är acceptabelt direkt vid inmatning.
ska ha dessa formulär:
-Förnamn //ska se så att den inte är tom
-Efternamn //ska se så att den inte är tom
-Användarnamn //ska se så att den inte är tom och att den ska kolla igenom alla användarnamn i min mysqlabell för att se om det är ledigt
-Email //ska se så att den inte är tom och att mailadressen är giltig
-Lösenord nr1 //inte tom, minst 6 bokstäver
-Lösenord nr2 //inte tom och om den är lika som nr1
ska även vara en submitknapp som enbart ska gå trycka på om alla formulär är rätt
efter att man tryckt på submit ska man få veta att det funkade på plats utan att sidan laddats om eller man länkats till någon annan sida :) dvs live det också
vet att det är mkt begärt men hittar inget ställe som har en beskrivning som jag förstår och kan vidareutveckla eller att man får ändra.
hoppas att någon orkar hjälpa mig :)
MVH Alioooop
jag har iaf börjat men behöver hjälp med regexp :)
function isValidEmailAddress(emailAddress) {
var pattern = new RegExp(/^(("[\w-\s]+")|([\w-]+(?:\.[\w-]+)*)|("[\w-\s]+")([\w-]+(?:\.[\w-]+)*))(@((?:[\w-]+\.)*\w[\w-]{0,66})\.([a-z]{2,6}(?:\.[a-z]{2})?)$)|(@\[?((25[0-5]\.|2[0-4][0-9]\.|1[0-9]{2}\.|[0-9]{1,2}\.))((25[0-5]|2[0-4][0-9]|1[0-9]{2}|[0-9]{1,2})\.){2}(25[0-5]|2[0-4][0-9]|1[0-9]{2}|[0-9]{1,2})\]?$)/i);
return pattern.test(emailAddress);
}
de där är min funktion för att kolla om det är en giltig email men har sökt olika patterns för att kontrollera lösenord och användarnamn och person namn men alla jag hittar godkänns vad jag än skriver så det kan inte vara skrivet i rätt form eller något
kan någon hjälpa mig med att skriva 3 fungerande regexps som funkar om jag skriver funktionerna på det viset :) som tillåter lämpliga tecken för respektive, användarnamn, lösen, personnamn
tydligen har alla här dött men hittade efter några timmars googlande passande patterns :)