webForumDet fria alternativet

Läsa av ett lagers höjd

6 svar · 166 visningar · startad av schutzer

schutzerMedlem sedan okt. 200019 inlägg

Jag vill skapa ett lager som får svälla i höjdled beroende på hur mycket text jag har. Sen vill jag läsa av hur stort det blev. För netscape använder jag <LAYER...> och anger inte HEIGHT-attributet och för IE <DIV..> och anger inte HEIGHT-attributet.

I NS går det bra att skriva document.layers['lagernamn'].clip.height och i IE trodde jag det skulel gå med lagernamn.style.height men det verkar det bara gör om man har satt en fast höjd!

Hur gör man?

petergrennanetMedlem sedan dec. 1999258 inlägg

har för mig att om du skriver:
lagernamn.style.height = '' så skiter IE i det och då bör du kunna nå det från ditt Javascript.

------------------
¬ peterbe.com¬

schutzerMedlem sedan okt. 200019 inlägg

Löste det själv!

Om någon har samma problem så var lösningen att använda document.all['lagernamn'].offsetHeight

Det uppstod dock lite problem om lagret innehöll bilder men det gick att komma runt.

patrikoMedlem sedan mars 20016 inlägg

efter flera dagars pillande tog jag mig en titt här, och fick det att fungera med lagerhöjden i ie, och det efter en kvart. godis. :)
men i ns vill det sig fortfarande inte. clip.height anger ju bara clip-höjden, men mitt lager är högre än så; man ser inte hela lagret hela tiden. så hur kommer man åt höjden i ns?
tack på förhand! :)

DmSMedlem sedan dec. 200049 inlägg

Jag har ett liknande problem med NS som jag inte har löst...
Jav vill använda värdena "style.width" och "style.height" i en positionsbestämmelse i scriptet (här http://www.dmsproject.com/newcv/ ), men hur jag än gör så returnerar NS bara undefined på höjd & bredd, resten går bra.
Jag har ett vagt minne av att NS bara klarar att ta emot värdena då DIV'en skapas med kan sen ej returnera dom, ej heller påverka dom dynamiskt...

Hittar du någon lösning så är jag mycket intresserad.
Dan

------------------
Freedom without discipline is chaos. Discipline without freedom is tyranny.
DmSProject

patrikoMedlem sedan mars 20016 inlägg

Det här fungerar bra för mig...

Läsa av

document.layers.lagernamn.document.height

Ändra

document.layers.lagernamn.height

Lycka till! :)

DmSMedlem sedan dec. 200049 inlägg

Tackar!
Det ska jag definitivt prova. :)
Dan

------------------
Freedom without discipline is chaos. Discipline without freedom is tyranny.
DmSProject

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)