webForumDet fria alternativet

Autorefresh?

7 svar · 308 visningar · startad av G8

G8Medlem sedan jan. 2001931 inlägg

Har för mig att det ska finnas nått sätt att autorefresha en sida varje gång den visas... men bara refresha 1 gång/visning...inte som en del javascripts som refreshar var 5:e sekund eller så...nej, bara en (1) gång och det precis när sidan laddas...

Måste även fråga; Fungerar detta även om man skulle klicka på en länk á la "javascript.history.back(1)"? Vore ju väldans bra om det gjorde det... ;)

Tack på förhand

Lösning?

<META HTTP-EQUIV="expires" CONTENT="Sun, 08 Feb 1982 12:12:16 GMT">

JanspeedMedlem sedan jan. 2001509 inlägg

Jag hade ett liknande problem en gång då innehållet inte ville uppdatera sig förrän jag tryckte på refresh.

Jag löste det genom att skriva.

Response.Expires = -1500

längst upp på sidan i aspkoden.

Innan dess att jag kom på det så använde jag mig av querystring för att kolla om sidan blivit refreshad eller inte.

If Request.QueryString("content") = "reloaded" Then
'Inget
Else
'Ladda om
Response.Write "<meta http-equiv=""Refresh"" content=""0;URL=sida.asp?content=reloaded"">"
End If

[Redigerat av Janspeed den 22 maj 2001]

Undrar om detta problem kan ha nått med inställningar i IE att göra? Funkar fint i NN men buggar ur i IE... bara en tanke som slog mig..

icaaqMedlem sedan okt. 20004 910 inlägg

läste nånstans om detta:

Response.Addheader "REFRESH", "60;URL=sida.asp"

det skulle vara likvärdigt en meta tag

nån som använt sig av nått sånt :q

------------------
ibland tror jag att jag kan lite för lite än vad jag kan ....

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

så borde man ju kunna göra. :)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>

Har testat Janspeed's kod där utan att det hjälper...

Response.Expires = -1500

Hmm, kanske vart lite otydlig...

Så här är det, om jag surfar runt på sidorna en sväng för att sedan börja backa genom att använda "Back-knappen" ett par tre steg, för att sedan igen börja gå framåt genom att använda "Forward-knappen" så visas alla sidor korrekt förutom den sista sidan som jag kan gå till om jag går "framåt" så långt som möjligt...

Detta inträffar inte bara på en specifik sida utan det kan gäller alla sidor, bara det är den sista sidan som jag kan "forward-a" mig till.

Om jag inte är helt ute och cyklar så laddas inte sidan om så länge man använder sig av "back" & "Forward" knapparna.

Det är detta som jag skulle vilja ändra på...att även om man använder back&forwardknapparna så ska sidan laddas om en (1) gång och inte mer.

Kan tänka mig att det har nånting med Cashe-ningen av sidorna att göra men har testat kod á la...

<META HTTP-EQUIV="Daniel Nilsson" CONTENT="no-cache">

...utan att det löser problemet.

Jag vet inte hur det är med javascript som laddar om efter t.ex. 600 sekunder, om de laddar om även första gången sidan visas igen för att senare ladda om igen eller om de väntar med att ladda om tills det att sidan har visats i t.ex. 600 sekunder...

Detta problem uppstår bara när jag surfar med IE5, funkar fint i NN6

Otydligt?

Tack på förhand

/G8

[Redigerat av G8 den 22 maj 2001]

Tror jag har hittat en lösning på det hela... Var ju knappast den lösning jag hade tänkt mig men, det funkar iaf...

Eftersom jag hade lagt tabeller itabeller så verkar det som om IE inte kan läsa in de innersta/översta tabellerna riktigt och sidan blir då tom... men genom att lägga till ett enkelt mellanslag

&nbsp;

i en av de yttre tabellerna så verkar det nu som om det har löst sig. Jag återkommer om denna lösning inte skulle funka fullt ut...

Tack för alla tänkta lösningar och förslag iaf :)

/G8

[Redigerat av G8 den 22 maj 2001]

Genererad på 385 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb