nicclasMedlem sedan feb. 20001 061 inlägg Hej hopp,
Säg att jag vill ladda ett Javascript från en extern fil. Då kan jag ju skriva ungefär:
<script type="test/javascript" src="mittscript.js"></script>
och sedan kan jag använda dessa funktioner i min HTML-fil.
Antag att jag detekterar (via Javascript på samma sida) att sidan försöker visas i Netscape 3- (som inte stöder externa script) då jag vill hoppa över att ladda det externa scriptet.
I princip vill jag alltså köra (pseudo-kod):
IF NOT Netscape3- THEN
<script type="text/javascript" src="mittscript.js"></script>
Är detta möjligt att lösa? (Naturligtvis kan jag använda mig av ett "browser detect"-script som laddar olika sidor beroende på webbläsare, men det vill jag inte.)
/nicclas
Går det inte attt skriva den koden man vill ska gälla för webbläsare som inte söder det mellan <script..> och </script>?
<script type="text/javascript" src="mittscript.js">alert("Eftersom att du använder en webbläsare som inte stöder externa script så får du inte se mitt häftiga script!");</script>
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Du skulle väl också kunna skiva en liten webbläsarkoll med PHP.
Fast eftersom att jag vet att du är ganska smart och att du säkert tänkt på dettaså vet jag inte varför jag skriver detta inlägg. ;)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
nicclasMedlem sedan feb. 20001 061 inlägg Jo, i PHP är det aldrig några problem ;) Men jag har tänkt mig att använda detta på sidor där servern kanske inte stöder PHP.
Problmet är att Netscape 3- "tror" att den förstår externa script. Den laddar scriptet men den visar sedan inte den webbsida där scriptet laddas, utan visar Javscript-koden direkt i webbläsaren. Vet inte om det är en miss från Netscape, eller ej. Jag tror att det är ett ganska väldokumenterat problem, men jag har aldrig sett någon lösning...
(Smart och smart, gammal och vis låter bättre ;) )
/nicclas