webForumDet fria alternativet

blinkande innerHTML

5 svar · 671 visningar · startad av Ekub

EkubMedlem sedan mars 20093 inlägg

Har lite problem med innerHTML, håller på lära mig javascript så kanske finns det en enkel förklaring till mitt problem det vet jag inte..., men i vilket fall som så ska jag med hjälp av innerHTML få en text att visas vid submit. Det som händer är att texten visas och försvinner lika snabbt igen, liksom blinkar till bara...vad kan detta bero på?

Jättetacksam för alla funderingar :)
/Elin

LedelMedlem sedan dec. 2004735 inlägg

Det är inte så att när du "submittar" din <form> så skickas du vidare till den sida du specifierat i action=""? I så fall laddas ju sidan om och därför försvinner ju texten lika fort.

Ahhh förstår vad du menar, har jag inte tänkt på... Har skrivit action="#"...så skickas väl ingenstans egentligen?! Går det att lösa på något sätt så att texten stannar kvar när sidan laddas om isf?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Om du inte alls är intresserad av att skicka iväg formuläret. (Alltså, att du itne har något som tar emot datan på servern) så bör du använda en konstruktion som inte gör det. Använd isåfall <input type="button" onclick="detduvillköra();" /> snarare än <form action="#" onsubmit="detduvillköra();" ...
<form action="#"> skickar iväg formuläret, till skillnad från <a href="#"> som bara tar dig högst upp på sidan.

Lite bakgrund: # står för ankare och låter en scrolla till ett visst ställe i sidan. Du kan t ex placera följande någonstans i en stor lång sida: <div id="anchor"> och någon annanstans lägga en länk som ser ut så här: <a href="#anchor"> så får du en snabb genväg till den platsen i dokumentet. Utelämnar du ankar-namnet, så blir det bara href="#" kvar, och du hamnar överst på sidan istället. Men eftersom ankarlänkar inte laddar om sidan är det en populär metod för att trigga Javascript, i kombination med onclick.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Tråden flyttas till JavaScript-forumet.

glömt säga tack för tipsen :) gjorde en buttontype ist som fungerade utmärkt :) tackar o bockar! Eventuellt ska jag läsa en sommarkurs i javascript, så kanske kommer figurera här lite oftare i sommar *s*

Genererad på 377 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb