<A href="#" onclick="alert('hej);">
eller
<A href="javascript:alert('hej);">
Vilket av ovanstående är att föredra ? Vilka browsrar funkar det bäst i ?
9 svar · 877 visningar · startad av Mr T
<A href="#" onclick="alert('hej);">
eller
<A href="javascript:alert('hej);">
Vilket av ovanstående är att föredra ? Vilka browsrar funkar det bäst i ?
Ger inte href="#" att vissa browsrar hoppar upp längst upp på sidan, eller misstar jag mig ?
# är ett ankare,
<a name="test">test</a>
Och länkar till #test så kommer den att flytta till test platsen, # är ingen funnen ankare så därför går den upp.
bästa valet enligt mig (fast jag använder jquery)
borde vara:
<a href="länk.html" onclick="alert('nej!');return false">popup!</a>
och länk visar ett resultat ungefär samma resultat som onlick ( i detta fall är det kanske lite överflödigt om du bara skall ha en alert).
:-)
Tack för ett bra och uttömmande svar.
Kanske du kan ge ytterligare kött på benen om jag berättar hela problemet.
Just alerten var bara ett exempel. För att vara korrekt så är det en funktion som visar/döljer ett lager. Hade först en clickon inne i en label-tagg, ett exempel jag funnit på nätet. Tyvärr funkade det inte det i Firefox (Men fin fint i Safari, IE och Opera). Flyttar därför funktionsanropet till en länk-tagg. Och det var där frågan kom upp.
Vet vi att alla browsrar behandlar ditt exempel ovan lika ? (borde det göra då det är basic javascript, men själv, som du såg ovan i mina exempel, använder jag inte "return false". Men om du säger att det funkar tror jag dig)
Det är också många som inte tillåter skript så du borde ha ett alternativ för dom.
return false gör jag bara för att den inte skall hoppa till min href länk, jag har gjort ett exempel för ett par veckor sedan på hur jag tycker en sida skall fungera med javascript/utan javascript, detta är en ajax exempel med jquery ramverket:
Det är också många som inte tillåter skript så du borde ha ett alternativ för dom.
Finns det något bra sätt att kolla om användaren har JavaScript på ? (Har nog några gammla exempel liggande och skräpar, men dom är från tiden då JavaScript slog värden med häpnad och det borde utvecklats betydligt bättre "kollar" idag)
För jag tror jag håller mig till JavaScript, HTML och PHP. Har rörigt nog med dom 3 :-)
<noscript>Saker som ska hända om Javascript inte är aktiverat</noscript>
http://www.w3schools.com/TAGS/tag_noscript.asp
Ingen av dem är bra. Du bör separera bort det från html-kodne och koppla på det med javascript, så att du gör det unobtrusive och får graceful degradation. ;)
Kolla lite här:
http://www.alistapart.com/articles/behavioralseparation
colione: cant agree more with that (y)