Hm, topicen blev lite otydlig kanske.
Jag har ett script som skall validera ett formulär innan det postas. Det är ett ganska standard forumlär med: namn, epost. lösenord osv.
Varje input fält valideras med ajax och ASP (kollar en del input mot databas) och är det så att ett fält inte validerar så skickas en textsnutt till en cell i tabellen där formuläret ligger. Så skrivs en responsetext ut med ASP response.write (string) osv.
Mitt problem är att siten är flerspråkig och att det banne mig inte verkar gå att skicka annat än strängar till cellen, jag skulle vilja kunna skicka en ASPvariable där beroende på valt språk finns den rätta översättningen.
Jag provade en variant på detta script som skickade responsen till en <DIV> och då fungerade det fint att skicka med en ASPvariabel. Varför funkar inte det i en tabellcell tro?.
Hur som helst kan jag göra om detta script så det skickar till en div istället?
function validate()
{
var tables;
tables = document.getElementsByTagName('td')
for (i=0; i<tables.length; i++)//loop through all the <td> elements
{
// if the class name of that td element is rules check to see if there are error warnings
if (tables[i].className == "rules")
{
//if there is a thank you or its blank then it passes
if (tables[i].innerHTML == 'Thank You' || tables[i].innerHTML == '' )
{
tables[i].style.color = '#000000';//the color is changed to black or stays black
}
else
{
gErrors = gErrors + 1; //the error count increases by 1
tables[i].style.color = '#ff0000';//error messages are changed to red
}
}
}
if (gErrors > 0)
{
//if there are any errors give a message
alert ("Please make sure all fields are properly completed. Errors are marked in red!");
gErrors = 0;// reset errors to 0
return false;
}
else return true;
}
cellen ser ut såhär:
<td id="usrname" class="rules">