webForumDet fria alternativet

Länk ska även fungera utan JS

JavaScriptur Javascript

3 svar · 417 visningar · startad av learn

learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg

Jag försöker få en länk att fungera oavsett om besökarens webbläsare har javascript aktiverat eller ej. Det fungerar dock inte med mitt vanliga tillvägagångssätt då jag nu vill köra en ajax-funktion.

Så här brukar jag göra:

<a href="index.php?showDiv" onClick="showDiv(); return false">Visa ruta</a>

Har man javascript aktiverat så visas min DIV utan att sidan behöver laddas om. Om inte javascript är aktiverat så följs länken och min DIV visas m.h.a. $_GET["showDiv"] i ett simpelt PHP-script när sidan laddats om.

Men nu har jag som sagt avancerat mitt javascript en aning med ajax. Ajaxen körs inte alls med ovanstående länk, och jag antar att det har att göra med "return false".

Så min fråga är således, hur ska jag göra istället? Jag vill gärna att min sida ska fungera för alla, oavsett om de kan se javascript eller ej...

Hjälp!

learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg

Visst måste det gå på något sätt?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vad menar du med att "Ajaxen körs inte alls med ovanstående länk"? Att du har ajaxifierat showDiv och att det sen dess inte funkar, eller ajaxen anropas på nåt fundamentalt annat sätt?

KrikoMedlem sedan dec. 2006382 inlägg

Ajax ÄR JavaScript. "Asynchronous JavaScript and XML". Det kommer inte fungera utan JavaScript aktiverat.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)