webForumDet fria alternativet

Inkludera en extern fil

14 svar · 275 visningar · startad av Gustav

GustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Tja!

Jag håller på att göra en intranet-sida som ska innehålla bla en ruta med "Dagens händelser".

Grejen är den att min sekreterare ska kunna uppdatera bara just den här rutan eftersom jag inte alltid är på kontoret. Men hon kan ju typ bara Office-paketet...så då tänkte jag att man kanske kunde inkludera en Word-fil i html-sidan.

Går detta?
Eller är det bättre att försöka få henne att fatta hur man gör för att "Spara som html" och sen slänga in den på sidan...det måste väl vara lättare?

Hur gör man detta?

JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg

Vad har du intranet-sidan på för server? Kan du inte använda något serverside-språk, så att hon kan uppdatera direkt i intranet-gränssnittet?

Det är en NT-server. Alltså en vanlig dator som kör NT och som fungerar som server här på kontoret.

Hmm...hur funkar det då? Jag hade alltså bara tänkt att lägga den på serverdatorn och därifrån länka lokalt.

Det är alltså inget "riktigt" intranet...tror jag inte iaf... :e

Men hur funkar det med Iframes? Kan man inte lägga en extern html-fil i en Iframe?

Jo, det funkar väl att lägga en html-fil i en katalog och hämta den med iframe.
Det föresätter ju dock att användarna bara använder IE och att du måste lära upp din sekreterare att skapa html-filer och lägga dem i rätt mapp.

Men, kör du på en NT-server skulle jag föreslå att du använder IIS som följer med NT och kör en enkel ASP-lösning som sparar och presenterar infon.

Och för ordningens skull: Detta går inte att göra med javascript, så jag föreslår att du övergår till ett lämpligare forum. ;)

/ J

Ok, kan nån skön moderator flytta denna tråden till HTML?

Jag tänkte fortsätta där genom att tjata om Iframes... :e

Då vi skulle kunna konstatera att denna tråd så gott som redan är flyttad, kan du ju titta på det här så länge:

<html>
Detta är en valig sida...<br>

<iframe src="Din_lilla_sida.html" width="550" height="200" marginwidth="0" marginheight="0" hspace="0" vspace="0" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>

<br>Och här fortsätter den...
</html>

Det är kallt idag. Brrrrr!
/ J

[Redigerat av Johnsen den 19 mar 2001]

Hmm...jag vet att jag nånstans har sett att man har länkat in en extern html-sida i en annan med hjälp av javascript.

Är du verkligen säker på att detta inte är möjligt? Eller hur gör jag för att få SSI att funka lokalt. Är det PWS som gäller då?
Då måste väl alla datorer på kontoret har det installerat?

Jo, men det där funkar...jag länkade in Iframen i min dhtml-scroller.

Fast hur får man bakgrunden transparent? Nu blir det ju en vit bakgrund i Iframen och det ser ju måttligt roligt ut. SKa jag lägga en transparent Gif som bakgrund?

Jo, det är möjligt att länka in html med javascript, men det blir meckigt som bara den.

Det du gör är att du skapar en fil som heter ex: din_fil.js som ser ut ungefär så här

document.write("<table><tr><td>");
document.write("En liten tabell...");
document.write("<br>");
document.write("Hu, detta blir jobbigt");
document.write("Jag måste ändra all citationstecken till: \" ");
document.write("annars funkar det inte");
document.write("</td></td></table>");

Sen kan du länka in den filen med:

<html>

<script language="JavaScript" src="din_fil.js"></script>

</html>

Nä, men jag tror jag kör på Iframes iaf...

Men du vet inte hur man får dit en scrollbar och hur man gör bakgrunden transparent va? ;)

Vem fan tror du att jag är, Arne Weise eller. ;)

Sidan som hämtar:

<html>
<iframe src="Din_lilla_sida.html" width="550" height="200" marginwidth="0" marginheight="0" hspace="0" vspace="0" frameborder="0" scrolling="no" ALLOWTRANSPARENCY="true"></iframe>

</html>

Och sidan som skall hämtas

<html>
<body  style="background-color:transparent">

Detta är sidan du vill hämta.....

</body>
</html>

Och vadå "scrollbar", scrolling="yes" funkar väl?!?!

[Redigerat av Johnsen den 19 mar 2001]

martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg

Det går att ta texten från IFramen och lägga in i ett lager med innerHTML. Då kan Iframen vara dold och lagret synas i DHTML-skrollen. lite meckigt, men snyggt. Har tyvärr inget bra exempel men typ: document.skrollinnehåll.innerHTML=document.iframen.innerHTML. Anropas lämpligen med ett skript som körs i filen som hämtas med onload.

Om man ska ladda i NS 4, kan man göra det i ett <layer> med nåt som liknar
top.document.layers.lagretmedalladummasökvägarochsånt.src="filen.html"

Vet inte om jag hjälpte dig eller bara strulade till det, men så här kan man kanske göra.

/ m a r t i n - ska testa nån gång när jag orkar

------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se

Nä, scrolling="Yes" funkade inte...

Och inte det där med transparent heller... :(

HA-HA!!!

M$IE har tillochmed problem att stödja sig själva:

Although Internet Explorer has supported transparent elements since Internet Explorer 4.0, only Internet Explorer 5.5 supports transparent content with inline floating frames.

Men det där med skrollern skall funka, vad gör du för fel?

/ J

------------------
Eskimåer har över 40 ord för snö, men bara 3 för bottenlån med rörlig ränta.

Hittar du nåt fel? Skumt det här...

<iframe src="nyheter.html" width="279" height="200" marginwidth="0" marginheight="0" hspace="0" vspace="0" frameborder="1" scrolling="yes" ALLOWTRANSPARENCY="true"></iframe>

HAHAHA!!! MS slutar aldrig att få mig att skratta! :e

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)