Hur funkar detta med alpha setting osv? Jag har testat att skriva STYLE="filter: Alpha(Opacity=50) i en div-tagg med en bild som innehåll. Är det inte meningen att bilden ska bli genomskinlig då så att det som ligger bakom syns igenom? Det gör det iallafall icke och jag använder IE 5.5, så om detta inte stöds så är det verkligen märkligt med tanke på att det är den senaste versionen.
Jag har också testat att göra en PNG bild i PhotoShop 5 men utan resultat. Jag har testat att klistra in en bild i ett nytt lager och sedan satt en viss transparency på den och sparat som PNG. När jag sedan visar den i läsaren så kan man se att den är en aning ljusare än originalbilden beroende på hur mycket transparency man har ställt in, men den släpper inte igenom bakgrunden som jag har fattat att den ska göra. Jag har även testat att skapa ett nytt dokument med transparent bakgrund i PS och sedan klistrat in bilden och satt transparency på den men även det utan resultat.
Jag har hittat en sida med ett test på olika PNG-bilder som påstås att de ska vara transparenta men de visas inte som det är meningen att de ska göra. Kan det vara så enkelt att IE 5.5 inte stöder detta med Alpha och PNG? Isåfall tycker jag att det är något som inte riktigt stämmer eftersom det finns html-kod för det fasst det inte stöds av den senaste versionen av läsaren. Är detta specifikt för Netscape eller?
Angående PNG-bilder, Kan någon snälla beskriva i detalj hur man tillverkar en sådan i Photoshop 5, för att få den att bli transparent och därmed låta bakgrunden på sidan att lysa igenom. Kanske är det något jag gör fel.