AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Jag har ett par script som jag skulle vilja ha hjälp med. Det försts scriptet jag behöver hjälp med är ett script som jag hittade på internet. Det var i en konferens och den som lade ut det påstod att det skulle ta bort de streckade ramarna som kommer upp när man klickar på en länk. Man ska alltså inte behöva skriva onfocus="this.blur()" i varje href-tag. Detta låter ju jävligt bra men det verkar inte fungera. Kan någon se om det står något fel i koden och som kanske kan få det att fungera?
<script language= "Javascript">
<!--
function blurLinks()
{
for(i=0 ; i<document.links.length ; i++)
document.links.onfocus=new Function("this.blur()");
}
function
DoIt(current)
{if(current.blur)current.blur();
}
onload= blurLinks;
//-->
</script>
Och så till mitt andra script. Det är ett script som gör att när man klickar på en länk så öppnas målet i ett nytt fönster som man kan bestämma storlek och position på. Hur kan jag få dessa fönster att hamna exakt i mitten av skärmen oavsett vilken upplösning man har? Jag vill alltså centera fönstret istället för att ange värden för top och left. Så här ser det ut:
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
<!-- Begin
function popUp(URL) {
day = new Date();
id = day.getTime();
eval("page" + id + " = window.open(URL, '" + id + "', 'toolbar=0,scrollbars=1,location=0,statusbar=0,menubar=0,resizable=0,width=550,height=450,left = 130,top = 70');");
}
// End -->
</script>
Och så här ser koden ut som man placerar i href- taggen för den länk vars mål man vill öppna i ett nytt fönster, men det är ju ganska ovesentligt i detta fall:
href="javascript:popUp('guestbook.htm')"
Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa script. Det skulle vara mycket uppskattat.
Tack så mycket
JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg Det första skriptet fungerar utmärkt, men jag skulle vilja råda dig till att inte använda det då det bara skrämmer bort de som vill surfa smart. Dessutom är det bara sidskaparen som stör sig på strecken.
I det andra fallet skulle jag nog gjort så här:
function popUp(URL) {
var day = new Date();
var id = day.getTime();
var bredd = 550
var hojd = 450
var posLeft = (screen.width/2)-(bredd/2)
var posTop = (screen.height/2)-(hojd/2)
window.open(URL,id,'toolbar=0,scrollbars=1,location=0,statusbar=0,menubar=0,resizable=0,width='+bredd+',height='+hojd+',left='+posLeft+',top='+posTop+'');
}
/ J
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Använder du Netscape eller Explorer undrar jag då? I IE 5.5 verkar det iallafall inte fungera. Vad tror du om detta?
JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg Det är det första skriptet du tänker på, eller?
Spara detta som en html-fil:
<html>
<head>
<script language= "Javascript">
<!--
function blurLinks(){
for(i=0 ; i<document.links.length ; i++)
document.links[i].onfocus=new Function("this.blur()");
}
onload= blurLinks;
//-->
</script>
</head>
<body>
<a href="#">länk 1</a><br>
<a href="#">länk 2</a><br>
<a href="#">länk 3</a><br>
<a href="#">länk 4</a><br>
</body>
</html>
Jag har bara testat det i IE 5.0 och det funkar, men som sagt ett råd: använd inte.
/J
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Jag hade tydligen lagt scriptet på fel ställe. Jag lade det i bodyn istället och då fungerade det. Jag vill vekligen använda det då jag är ganska säker på att jag inte är den enda som retar mig på dessa fula gråa prickade ramar. Dessutom så tycker jag att de förstör och drar ner en hel del på designen av websidan. Jag skulle vilja fråga varför man ska "surfa smart". Det går väl aldelles utmärkt att klicka på länkarna. Varför ska man använda tangentbordet till att tabba sig fram och sedan trycka på enter. Folk har väl en mus till sin dator inte sant. Jag är bara lite nykiken på varför du tycker att man ska kunna surfa smart. That's all.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Varför ska man använda tangentbordet till att tabba sig fram och sedan trycka på enter
Kan iofs bara svara för mig, men jag har en arbetskada i handleden som gör att jag undviker musen så mycket det går. Vidare så är inte majoriteten av surfarna intresserade av innovativ design utan koncentrerar sig mer på innehållet och en enkel navigation. Så frågan ger väl olika svar beroende på målgrupp?
------------------
Ancilla, face mea laganum!
Någon måste ju gilla det... De la ju till det i NS6 :(
------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho
JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg Du gör som du vill och om du inte vill ha god funktionalitet på dina sidor så OK.
Om jag kommer till en sida där jag inte kan 'tabba', så lämnar jag den om inte innehållet är livsnödvändigt.
Jag försöker använda musen så lite som möjligt eftersom jag sitter vi datorer större delen av dagen och vid olika datorer dessutom.
Jag har som många andra drabbats av problem av musanvändandet, men sedan jag på allvar försökt undvika möss har inte bara mina ålderskrämpor minskat, jag har även blivit snabbare och effektivare i mitt datoranvändande.
/J
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Ok, jag ska tänka på detta. Jag tänkte inte på att det finns de som inte kan använda musen av ett eller annat skäl. För detta ber jag om ursäkt.