webForumDet fria alternativet

Random epostadress?

3 svar · 583 visningar · startad av tovelainen

tovelainenMedlem sedan mars 2003137 inlägg

Hej
jag arbetar med ett system för email-marknadsföring.
En av kunderna vill ha databasen där som sin kund-databas.
Några av hans kunder har dock inte epostadress.

På en sajt på nätet har jag gjort ett formulär som när man knappar in sina uppgifter (postadress, epostadress mm) skickar informationen om kunden rakt in i kunddatabasen.
SÅVIDA epostadress finns med. Eposten är nämligen identifikation key i databasen.

Jag vill nu göra ett script till formuläret som - om fältet för epost är tomt, automatiskt genererar en påhittad (men valid) epostadress som skickas med formuläret.

Fattar ni? :-)

Vore så glad om någon har nån idé om hur jag börjar skriva. Tänkte javascript vore bäst men php kan till nöds också funka.

Tack!

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Det känns som att systemet inte är rätt designat från början. Om e-postadressen ska vara ID-nyckel, så borde du väl ha krävt e-postadress från början?Annars borde du väl ha valt en annan nyckel, t ex ett auto-inkrementerande id.
Och vad du vill göra är alltså att generera något som ser ut som en e-postadress. Vilket verkar lite dumt eftersom någon kan få idén att skicka ett mail till adressen.
Ett bättre alternativ enligt min åsikt är att bygga om systemet så att något annat är id-nyckel.

Men, här är lite kod som kollar om fältet med namn email är tomt, och isåfall fyller det med slumpade bostäver.

<script type="text/javascript">

function randomString(length){
	var temp = '';
	for (var i=0; i<length; i++){
		temp += String.fromCharCode(
			97+parseInt(Math.random()*26)
		);
	}
	return temp;
}

window.onload=function(){
	var emailfield=document.getElementsByName('email')[0];

if (emailfield.value.length==0)
		emailfield.value = randomString(10) + "@existerarej.nej"
}

</script>
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

nitro2k01 skrev:

Det känns som att systemet inte är rätt designat från början. Om e-postadressen ska vara ID-nyckel, så borde du väl ha krävt e-postadress från början?Annars borde du väl ha valt en annan nyckel, t ex ett auto-inkrementerande id.
...
Ett bättre alternativ enligt min åsikt är att bygga om systemet så att något annat är id-nyckel.

Håller med om att det känns helt fel-designat. Ändra primärnyckeln på tabellen till en inkrementerande ID-nyckel.

tovelainenMedlem sedan mars 2003137 inlägg

Tackar så jättemycket för kod!
Nu har jag provat och den fungerar utmärkt.

MEN! Skulle vilja att epostfältet befolkas vid submit i stället för onload.
Går det att fixa?
Jag provar men får inte till det. Har redan en onSubmit (return) så kankse är det att det nu finns 2 javascript som anropas, som strular till det?
Tovelainen redigering: Nu fick jag till det så det funkar perfekt.
Det var bara de 2 onSubmit som spökade.

Visst är det korkat att ha epostadressen som nyckel men för en gångs skulle är det nån annan som gjort tabben :-) så jag får snällt hitta sätt att komma runt det.

Tack igen!

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)