crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg hallou!
jag har en sida där man kan ändra i asp... men sedan när man tryckt på ändra knappen så tas informationen hand om på en sida, nu till javscript, jag vill att det ska bli en alert efter man har tryckt p ändra knappen alltså man ändrar på sidan hamta.asp och den nya informationen tas hand om andrat.asp och det är på andrat.asp som jag vill ha alert rutan typ "Din info blev ändrad" och när man trycker okej, så blir man typ skickad till en viss sida!
puuhh.. mkt text, men jag vill bara få er att förstår :e
Förstod inte riktigt vad du menade. Men det här borde väl funka..?
<form onsubmit="alert('Din info blev ändrad');">
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg nja...inte riktigt så, nu får jag ju en alert direkt när jag klickar på knappen innan den sidan som man ska komma till... jag förklarar i koderna, hamta.asp där formuläret ligger:
###### Det är INTE på denna sida det ska ligga #####
<%
Set Databas = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rsAndra = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
MdbFilePath = Server.MapPath("users.mdb")
Databas.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ= " & MdbFilePath & ";"
SQL = "select * from users where id =" & session("id")
rsAndra.Open SQL, Databas, 1, 2
If rsAndra.EOF then
%>
Hittade inte någon medlem som du försökte ändra!
<%
%>
<% End If %>
<font face="Verdana" size="1">
<form name="andra" method="post" action="andrat.asp">
<p><font face="Verdana" size="1" color="black">Användarnamn:<br>
<input type="text" name="Username" value="<%=rsAndra("username")%>" style="font-family:Verdana; font-size:10; border-width:1; border-color:black; border-style:solid;"></font></p>
<p><font face="Verdana" size="1" color="black">Lösenord:<br>
<input type="text" name="Password" value="<%=rsAndra("password")%>" style="font-family:Verdana; font-size:10; border-width:1; border-color:black; border-style:solid;"></font></p>
<p><font face="Verdana" size="1" color="black">Emejl:<br>
<input type="text" name="E-post" value="<%=rsAndra("E-post")%>" style="font-family:Verdana; font-size:10; border-width:1; border-color:black; border-style:solid;"></font></p>
<p><font face="Verdana" size="1" color="black">Namn:<br>
<input type="text" name="Namn" value="<%=rsAndra("namn")%>" style="font-family:Verdana; font-size:10; border-width:1; border-color:black; border-style:solid;"></font></p>
<p><font face="Verdana" size="1" color="black">Efternamn:<br>
<input type="text" name="Efternamn" value="<%=rsAndra("efternamn")%>" style="font-family:Verdana; font-size:10; border-width:1; border-color:black; border-style:solid;"></font></p>
<p><font face="Verdana" size="1" color="black">Mobilnummer:<br>
<input type="text" name="Mobil" value="<%=rsAndra("mobil")%>" style="font-family:Verdana; font-size:10; border-width:1; border-color:black; border-style:solid;"></font></p>
<p><font face="Verdana" size="1" color="black">Du bor i:<br>
<input type="text" name="bor" value="<%=rsAndra("bor")%>" style="font-family:Verdana; font-size:10; border-width:1; border-color:black; border-style:solid;"></font></p>
<font face="Verdana" size="1" color="black">Fakta om dig själv:<br>
<textarea name="Fakta" rows="6"
cols="30" style="font-family:Verdana; font-size:10; border-width:1; border-color:black; border-style:solid;"><%=rsAndra("Fakta")%></textarea></font><br>
<p><font face="Verdana" size="1" color="black"><input type="submit" value="Ändra" style="font-family:Verdana; font-size:10; border-width:1; border-color:black; border-style:solid;"></font></p>
</form>
</font>
här är sidan som updaterar det man ändrat, andrat.asp:
##### På denna sida ska man få en alert och när man klickat "OK" ska man typ skickas till default.asp #####
<%
Set rsKolla = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Databas.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ= " & MdbFilePath & ";"
SQL2 = "select 1 from users where username = '" & request.form("Username") & "'"
rsKolla.Open SQL2, Databas
if rsKolla.Eof then
SQL = "UPDATE users SET Username = '" & request.form("Username") & "', Password = '" & request.form("Password") & "', Namn = '" & request.form("Namn") & "', Efternamn = '" & request.form("Efternamn") & "', Mobil = '" & request.form("Mobil") & "', Bor = '" & request.form("Bor") & "', Fakta = '" & request.form("Fakta") & "' WHERE id = " & session("id")
Databas.Execute(SQL)
else
Response.write request.form("Username") & " är upptaget, välj ett annat "
end if
%>
nu hoppas jag ni förstår! Är någon medlem på lunarstorm.se? Där har dom sånt! :e
Testat det jag skrev. Borde komma direkt..
<input type="submit" value="Ändra" style="font-family:Verdana; font-size:10; border-width:1; border-color:black; border-style:solid;" onclick="alert('Din info blev ändrad');">
Det borde funka annars. Du har förresten inte tänkt på att använda "klasser"?
------------------
/Erik
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg asså jag ska INTE ha det direkt när man klickat på knappen, alerten ska komma först på nästa sida! Och sedan när man klickar på OK på alert rutan blir det en redirects (eller vad det heter :) ) till en annan sida!
JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg Skriv detta längst ner på andrat.asp :
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
<!--
alert("Din info blev ändrad");
window.location = "default.asp";
//-->
</script>
/J
Kan ju också skriva så här:
<body onload="alert('Din info blev ändrad'); window.location='default.asp';">
Då laddas ju hela sidan in först. :)
------------------
/Erik
JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg Ja, självklart skall du skriva som Erik Juhlin skrev. Mycket smartare, varför tänkte jag inte på det? (Måste ha med åldern att göra :( )
RezaMedlem sedan feb. 2001107 inlägg Kör bara en IF sats i Andra.asp. Om vilkoret uppfylls ska medelandet visas.
<% If foo=foo then %>
<Script language="Javascript">
alert ('Din info blev ändrad')
</Script>
<% End if %>
Man kan ju också köra en VB MsgBox. Då har man ju mer kontroll över hur rutan ska se ut.
------------------
Reza K
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg tack för alla svar oså... men det uppfyller inte riktigt dom önskemål jag vill :(
jag har ju som ni ser en kontroll om användarnamnet finns... jag vill bara att alert rutan kommer om allt går okej, dvs om man inte tar något användarnamn som någon har :)
kan någon visa i min kod hur jag ska lägga skriptet? borde ju gå att lägga det i if-satsen?
psst... vad är VB Msgbox? om någon föredrar det, hur gör man en sådan?
JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg <%
Set rsKolla = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
SQL2 = "select 1 from users where username = '" & request.form("Username") & "'"
rsKolla.Open SQL2, Databas
if rsKolla.Eof then
SQL = "UPDATE users SET Username = '" & request.form("Username") & "', Password = '" & request.form("Password") & "', Namn = '" & request.form("Namn") & "', Efternamn = '" & request.form("Efternamn") & "', Mobil = '" & request.form("Mobil") & "', Bor = '" & request.form("Bor") & "', Fakta = '" & request.form("Fakta") & "' WHERE id = " & session("id")
Databas.Execute(SQL)
%>
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
<!--
alert("Din info blev ändrad");
window.location = "default.asp";
//-->
</script>
<%else
Response.write request.form("Username") & " är upptaget, välj ett annat "
end if
%>