BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg Medger med en gång att jag är rätt så nollad på JavaScript än så länge. Men har hamnat i en sits där jag behöver det.
Har en sida som bygger på ett frameset, och behöver kunna uppdatera två frames (topmeny och main) samtidigt vid klick på en länk. Någon som kan visa mig hur jag skall bära mig åt? Har provat följande:
<script>
<!--
function uppdatera()
{
parent.TOPMENY.location.href="topmeny.asp";
parent.MAIN.location.href="start.asp";
window.close(self);
}
-->
</script>
och länken ser ut så här:
<td><a href="JavaScript:uppdatera();">[Stäng fönstret]</a></td>
Kanske skulle nämna att koden ligger i ett pop-up fönster..därav window.close..så skriptet skall alltså uppdatera två frames och stänga pop-up fönstret.
------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein
[Redigerat av Bendro den 19 feb 2001]
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg du har alltså en länk i en popup, som skall uppdatera två frejms i huvudfönstret, och sedan stänga sig själv?
okej, prova så här:
function uppdatera()
{
opener.TOPMENY.location.href="topmeny.asp";
opener.MAIN.location.href="start.asp";
self.close();
}
fönster som öppnar andra fönster antar namnet 'opener' då de refereras från sina barn.
mvh,
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg Får följande felmeddelande:
Error:'opener.TOPMENY.location ' is not an object
------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein
Detta kanske funkar... Är inte säker :)
function uppdatera()
{
parent.frames['topmeny'].location = 'topmeny.asp';
parent.frames['main'].location = 'topmeny.asp';
window.close(self);
}
------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho
[Redigerat av Rossifumi den 19 feb 2001]
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg mkay, ett försök till då med min kod...
function uppdatera()
{
opener.document.frames['TOPMENY'].location.href="topmeny.asp";
opener.document.frames['MAIN'].location.href="start.asp";
self.close();
}
mvh,
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg Samma fel igen..fast nu givetvis:
parent.frames.topmeny is not...etc
------------------
BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg och samma på @nders andra förslag...not an object. *suck*
Någon mer än jag som misstänker en datorernas konspiration mot mig? Har aldrig varit med om så mycket konstiga fel och krångel som nu när jag jobbar med slutprojektet...
------------------
Testa det här:
<script language="Javascript" type="text/javascript">
<!--
function uppdatera(){
window.open("topmeny.aps","TOPMENY");
window.open("start.asp","MAIN");
window.close();
}
-->
</script>
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg YES!!! Det funkar!!!
Tusen tack för hjälpen.
------------------
BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg Hmm...ropade visst för tidigt...finns det någon särskild anledning till att NS inte tycker om min kod??
------------------
Vad säger den?
Tror inte det här sättet är så korrekt. Ska kolla om det inte går att göra på något annat sätt.. :)
------------------
/Erik
Det här fungerade för mig i både Netscape 4.75 och Internet explorer. Men något mystiskt felmeddelande kom fram..
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!--
function closetwo(){
window.close();
window.opener.parent.Frame1.location.href="http://www.juhlin.nu/sk8files/";
window.opener.parent.Frame2.location.href="http://www.juhlin.nu/mp2d/";
}
//-->
</script>
Men smartast är nog att skriva så här:
På sidan som öppnar popup fönstret:
<!--
function uppdatera(){
parent.TOPMENY.location.href="topmeny.asp";
parent.MAIN.location.href="start.asp";
}
//-->
</script>
I Popup fönstret:
<!--
function stang(){
window.opener.uppdatera();
window.close();
}
//-->
</script>
<td><a href="JavaScript:stang();">[Stäng fönstret]</a></td>
Då funkar det bra i både Netscape och Internet Explorer och du slipper felmeddelanden.. :)
------------------
/Erik
BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg Skall prova.
Grejen är den att jag får inget felmeddelande...fönstret stängs fint men den uppdaterar inte framesen. Men vi får väl se hur det går med ditt förslag...återkommer.
------------------
BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg Testkörde i NS 6.0 (enda jag har tillgång till just nu) och det funkade inte. Fönstret stängs fint men den uppdaterar inte framsen.
*Vill ni se en vuxen man gråta? Smyg fram och viska 'Netscape' i mitt öra*
------------------
När jag testade med mitt tredje förslag så funkade det utan problem i Mozilla..
------------------
/Erik
BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg Har lagt ut den på webservern. Misstänker att det är något fel med min NS, skulle du ha lust att kolla? http://www.bendro.com
klicka på Shop i menyn.
------------------
Jo, jag skulle kunna kolla det. Men jag hittar inte det på sidan.. :l
------------------
/Erik
BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg Hittar du inte 'Shop' länken eller vad menar du?
Jag har i alla fall kapitulerat och tagit bort alla pop-up fönster nu. Men är ändå tveksam till hur sidan funkar i NS...har haft lite problem med varukorgen. om du har lust att testa så kan du använda test som login och pword.
Det funkar fint i IE...men inte i NS när jag kör från den här burken.
------------------