lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Hej!
Undrar varför det inte fungerar att göra så här för att få fönstret att få samma höjd som bilden:
<!--
function nyttfonster(bild) {
hojd=bild.height;
referenser = window.open("","referenser","width=518,height=" + hojd + ",scrollbars=yes,resizable=yes");
}
//-->
<a href="javascript:;" onClick="nyttfonster('/img2/<%=bild%>')">test</a>
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg vad är det som blir fel?
blir fönstret för litet?
är höjden fönstrets totala höjd eller är det den inre biten (dvs utan skrollbar, statusbar och menyer?)
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Höjden blir som det blir när man inte angivit någon höjd på fönstret, skriver jag ut höjden på sidan står det "undefined".
Det är för att du ha en sträng som en inparameter, och inte ett img objekt i javascript. height finns inte i en sträng http://www.w3schools.com/jS/js_obj_string.asp
red.
något i stil med:
<!--
function nyttfonster(bild) {
var img = new Image();
img.src = bild;
hojd = img.height;
referenser = window.open("","referenser","width=518,height=" + hojd + ",scrollbars=yes,resizable=yes");
}
//-->
borde lösa ditt problem.
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Toppen, funkar perfekt! :-)
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Lite för snabb kanske, ser just att det inte fungerar hela tiden, ibland måste jag klicka på länken två gånger. Den kommer alltid upp i rätt storlek andra gången och oftast även i första försöket men inte alltid. Hur kan det komma sig?
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Eller jag ser nu att de aldrig får rätt storlek i första försöket utan alltid i andra. Verkar som att det fungerar på bilder jag tittat på tidigare men inte på nya bilder.
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg Kanske kan vara så att webbläsaren inte hunnit läsa in bilden och därmed inte vet storleken förrän vid andra klicket eftersom bilden då finns i cachen/minnet.
The_Hulk skrev:
Kanske kan vara så att webbläsaren inte hunnit läsa in bilden och därmed inte vet storleken förrän vid andra klicket eftersom bilden då finns i cachen/minnet.
Skulle min gissning också vara.
Nu vet jag inte riktigt vad du gör men jag gissar på att den endast visar bilden som står inne i strängen,
kan du inte göra en dynamisk sida som läser in bilden, och i body taggen i det dokumentet hämtar ut bilden (document.getElementById eller något liknande). och resize vid onload event?
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Ja, så kan det nog vara. Men vad kan man isf göra åt det?
Du kan kanske se jojoxx om det är någon av hans skript passar dig?
http://www.jojoxx.net/jscript/archive/ (5st)