webForumDet fria alternativet

click() och fileupload i Firefox

5 svar · 321 visningar · startad av NoiseMaker

NoiseMakerMedlem sedan sep. 2001171 inlägg

Tja igen!

Egentligen skriver jag av ren frustration men har ändå nån klen förhoppning att det skall finnas nån workaround på detta.

Har läst/testat mig till att javascriptfunktionen click() inte funkar på ett input-element av typen file i FireFox.. det tycker jag är dumdummelidumt!

Enkelt förklarat, jag kör display:none; på mitt mitt input-element och vill anropa dialogen för att välja ut en fil att ladda upp från annat håll. Snyggt och smidigt i explorer men FireFox stöder det inte. Funkar inte heller med focus() eller om man labbar med accessKey =( GHAA! Jag vill inte ändra min design!

vad säger ni? finns det nån workaround.. och då helst inte att dölja saker med absolut positionerade lager. Det måste vara en scriptbar lösning...

Har ni ingen lösning kan ni i alla fall ge mig lite sympatier? ;)

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

lite kod tack. kanske?

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

Jag tror tyvärr inte att det finns någon lösning.
Tittar man på t.ex. gmail så använde de det vanliga inmatningsfältet för att ladda upp filer när man använder FF. Hade det gått komma runt tror jag att google hade varit bland de första att fixa till det i gmail. Använder man IE slipper man se inmatningsfältet och får bara upp rutan för att välja fil.

Ett alternativ kanske är att använda någon ActiveX, Java eller Flash objekt för att hantera filen.

NoiseMakerMedlem sedan sep. 2001171 inlägg

mmm.. misstänker att the_hulk har rätt. Testat ett par olika mailklienter i firefox under kvällen och alla har i princip samma tänk verkar det som.. där skulle man ju kunna argumentera att FF kunde göra en liten förbättring.. eventuellt...

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag tycker att det är alldeles ultimat ur säkerhetssynpunkt att input type file är immun mot det mesta vad gäller JavaScript. Det finns dock, tyvärr, workarounds:
http://www.quirksmode.org/dom/inputfile.html

itpastornMedlem sedan feb. 2007278 inlägg

Jag håller med colione. Att tillåta skript på input type="file" är vansinne ur säkerhetssynpunkt och du kan nog räkna med att färre och färre webbläsare kommer tillåta det.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)