qwertyMedlem sedan jan. 2001391 inlägg Har sett att man kan göra exempelvis en knapp som alltid ligger längst ner på sidan, oberoende om du scrollar upp och ner ligger den alltid kvar på samma ställe. Som om den svävar över...
Nån som vet hur man gör?
------------------
Qwerty
Den som söker han letar...
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Jag har ingen kod i huvudet men jag avråder dig från att göra en sån knapp för det blir aldrig särskilt bra... den blir hackig o det brukar bara vara irriterande :(
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
"Passa på o va glada nu för man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."
JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg Jag avråder dig oxå, men du kan ju skaffa dig en egen uppfattning.
Lägg detta sist på sidan (innan </body> ).
<DIV ID="logga" STYLE="position:absolute">
Här lägger du det som skall stå still: bilder, text mm.
</DIV>
<script type="text/javascript" language="JavaScript"><!--
/*******************
(C) 2000 TJN
********************/
var up=45 // Anger höjd, ändra vid behov.
var left=95 // Anger sidled, ändra vid behov.
{
stay();
window.onresize=stay;
window.onscroll=stay;
}
function stay(){
if(document.all){ // Explorer
document.all("logga").style.top=document.body.scrollTop+document.body.offsetHeight-up;
document.all("logga").style.left=document.body.scrollLeft+document.body.offsetWidth-left;
}
else{ // Netscape
document.layers["logga"].top=window.pageYOffset+innerHeight-up;
document.layers["logga"].left=window.pageXOffset+innerWidth-left;
setTimeout("stay()",20)
}
}
//-->
</SCRIPT>
/ J
qwertyMedlem sedan jan. 2001391 inlägg Hej!
Tack för ditt svar. Jag har dock vissa problem med ditt script.
Det funkar perfekt i Netscape på pc´n.
I Explorer på pc funkar det också godkänt förutom att man kan scrolla nedåt i all evighet, fönstret tar aldrig slut.
I Explorer på mac blir det jättemånga knappar när man scrollar nedåt, som sen försvinner igen när man scrollar upp igen.
I Netscape på mac fungerar det inte alls, man kan inte ens använda scrollisten utan sidan står låst i samma läge.
------------------
Qwerty
JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg Hej själv! Och tack för ditt svar, det är alltid kul att få en tillbakakoppling på det man gör.
Vad gäller de problem du får, så är det viktigt att "knappen" är placerad innom fönstret. Ligger det på gränsen uppträder det som du beskriver för IE på PC. Pröva att ändra på höjden.
Vad gäller Mac-problemen har jag tyvärr ingen tillgång till någon Mac, så jag kan inte hjälpa dig där.
Det skulle dock vara intressant att höra vad någon med Mac-kunskaper har att säga.
------------------
Eskimåer har över 40 ord för snö, men bara 3 för bottenlån med rörlig ränta.
qwertyMedlem sedan jan. 2001391 inlägg Tack,
när jag justerade höjden fungar scriptet både i NS och IE.
Det funkar dock inte på mac fortfarande även om det faktiskt blev lite bättre. Problemen som jag beskrev ovan kvarstår dock, om än i något mildare grad.
------------------
Qwerty
GustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg Kolla på www.inlatrans.org
Där finns en liten sådan knapp... ;) Den hackar inte så farligt och den FADAR IN...JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!! :e
JanspeedMedlem sedan jan. 2001510 inlägg Jag hittar ingen sådan knapp! Jag måste vara blind. Däremot så är onMouseOver scriptet lite buggigt. Ibland visas även menyknappen i texten under menyn.
nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg jag hittar "huset" som följer pekaren...
men som de beskrev ovan så går det att scrolla i all oändlighet... :/
MVH
------------------
nakoz :)
GustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg Janspeed:
JIPPIIIIII!!! Äntligen nån mer än jag som ser felet i onmouseover-menyn.
Jag har frågat hundra gånger om nån här ser felet men det har hittills bara varit jag.
Gött...jag är inte galen! :e
Angående huset...det finns inte på första sidan...du måste klicka dig in på nån undersida...
Kom vi inte fram till, i den diskussionen, att de med IE 5.0 såg buggen och i IE 5.01 funkade det utan problem..? :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/