LordJensMedlem sedan aug. 2000119 inlägg Jag är ingen mästare på JavaScript, men nu håller jag i alla fall på med en sida som behöver några skript.
Jag har koden:
document.location.href=javascript:popup()
där popup() är en funktion som öppnar ett pop-up fönster (surprise!). Allt fungerar finy, nästan. Det som stör mig är att varje gång den här kodsnutten körs uppdateras hela sidan, jag vill ju bara ha ett litet fönster.
Finns det någon som förstår min fråga och dessutom kan svara på den, skriv nu!
Tack på förhand.
Onödigt att skriva document.location.href=javascript:popup()..
Skriv istället bara popup(). Tror det kommer funka då.
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg hur ser funktionen popup() ut då?
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
LordJensMedlem sedan aug. 2000119 inlägg function popup() {
window.open("popup.htm" , "popup" , "width=680,height=400,toolbar=yes,scrollbars=no,menubar=no,location=no,status=no"); }
JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg Om du aktiverar scriptet så här:
<a href="javascript:popup()">öppna</a> eller så här:
<A HREF= "#" onClick="return popup()">öppna</a> så borde inte sida uppdateras
/ J
Den första är nog att rekommendera. Använder du den andra så hamnar man längst upp på sidan eftersom att du skrivit #.
------------------
/Erik
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg om du skriver
<a onclick=popup() onmouseover='this.style.cursor="hand"' onmouseout='this.style.cursor="default"'>
så ordnar det sig nog... du får ingen href-hänvisning...
[Redigerat av Engine^ den 05 jan 2001]
[Redigerat av Engine^ den 05 jan 2001]
Det fungerar inte i Netscape 4. För att onclick ska fungera där så måste man ha med href..
------------------
/Erik
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Hmm... NS ja... tänkte inte på det ;)
Skriver alltid mina grejer för IE4+ primärt.
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg Kanske inte funkar men jag har för mig att det gick att skriva så här:
<A HREF onClick="blabla">klicka</A>
------------------
KLICKA ABSOLUT INTE!!!
Nja, det funkar ju. Fast det funkar på samma sätt som href="". Alltså kommer man vidare till "roten" i den katalogen.
Och varför överhuvudtaget hålla på med sånt när href="javascript:funktion()" funkar hur bra som helst?
------------------
/Erik
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Här har vi min favorit... ändra popup() till detta:
function popup(url){
window.open(url, "popup",
"width=680,height=400,toolbar=yes,"+
"scrollbars=no,menubar=no,location=no,status=no");
}
och länkar så här:
<a href="sida.html" target="_blank"
onclick="popup([b]this.href[/b]); return false;"> Klicka </a>
Det fina med det här är att det funkar någorlunda i webbläsare utan javascript också, även om man då bara får ett "vanligt" nytt fönster.
(this.href syftar på det som står i href-attributet. I detta fall öppnas alltså "sida.html" i ett nytt fönster.)
------------------
Ta dig i dalen och gör mig till spango
LordJensMedlem sedan aug. 2000119 inlägg Tack, tack för alla tipsen!
Mitt problem är löst.
PjotorMedlem sedan sep. 20008 inlägg var bara tvungen att påsta min favorit till "blank" länk:
<a href="javascript://" onClick="mittScript()">
fungerar utmärkt... för små bildlänkar brukar jag även lägga till onFocus="this.blur()" så slipper man den irriterand markeringen i IE...
------------------
aka pjotor.com
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Nej, att blurra bort markeringen av en länk är totalkasst. Det är ändå bara den som designar sidan som bryr sig, och det sabbar verkligen för IE-användare som vill surfa smart.
------------------
Ta dig i dalen och gör mig till spango