ercizMedlem sedan maj 20011 880 inlägg
Stötte på ett script där jag inte förstår en del syntax.
var ctrl = Class.create();
ctrl.prototype = {
initialize: function(sDiv, kArray) {
this.s = $(sDiv);
this.keys = kArray;
this.fBtn = $("fDevBtn");
if(this.gCtrl){
this.gCtrl.findD();
}.bind(this)
},
intializeCtrl: function() {
try {
this.gCtrl = new Gin.DCtrl();
}
}
...
Vad betyder $("text")? Är det någon slags operator på en sträng eller?
Vad betyder det när det står initialize:? Tror det är nån form av konstruktor.
Sist undrar jag vad .bind(this) gör??
erciz skrev:
Vad betyder $("text")? Är det någon slags operator på en sträng eller?
Vad betyder det när det står initialize:? Tror det är nån form av konstruktor.
Sist undrar jag vad .bind(this) gör??
Hittade på det sen, allt har att göra med Prototype, som jag är obekant med än så länge. http://www.prototypejs.org
effataMedlem sedan apr. 2008141 inlägg
$() är i bla prototype, jquery och mootools ett "alias" för document.getElementById. Oftast kombinerat med att bibliotekets egna funktioner läggs på objektet när det hämtas.
Jag kan ha rört till en del av följande, men i korta drag är det så här..
Bind används för att styra vad "this" ska peka på i ett objekt. Om man t.ex. sätter ett event till en objektmetod så följer inte objektet med automatiskt i javascript. Så för att kunna hänvisa till andra delar av objektet använder man bind.
effata skrev:
$() är i bla prototype, jquery och mootools ett "alias" för document.getElementById. Oftast kombinerat med att bibliotekets egna funktioner läggs på objektet när det hämtas.
Jag kan ha rört till en del av följande, men i korta drag är det så här..
Bind används för att styra vad "this" ska peka på i ett objekt. Om man t.ex. sätter ett event till en objektmetod så följer inte objektet med automatiskt i javascript. Så för att kunna hänvisa till andra delar av objektet använder man bind.
Okej, tack för en bra förklaring. Är inte alls inläst på Ajax APIer, men det är intressant så jag lär nog lära mig lite om det.