Jag måste vara tappad bakom en vagn eller något.
Kikade in på denna sida och de hade precis de jag sökte efter, bara det att jag fattar noll.
Den första delen var jag med på men sedan gick det snabbt utför.
Varför skall jag ladda ner en fil och var i hela friden skall jag lägga den i sådana fall???
Kan någon hjälpa mig med att räta ut frågetecknen?
http://www.huddletogether.com/projects/lightbox2/#overview
silfverMedlem sedan apr. 20039 709 inlägg Du måste ladda ner scriptfilerna för att kunna köra scriptet på din hemsida. Var någonstans gick det utför? Det är ju bara att följa anvisningarna. :)
Lägg script-filerna (.js) i valfri mapp, sedan behöver du bara länka in dem i ditt html-dokument. Precis som det står på sidan.
Det gäller ju att förstå anvisningarna också *L*
Kan jag då lägga scriptfilerna i vilken mapp som helst kanske tom en egen för att länka dessa till de bilder jag vill skall förstoras?
PeddaMedlem sedan juni 20004 880 inlägg Ladda ner zip filen och packa upp den.
zip filen innehåller tre mappar, js, css och images.
Dessa tre mappar ska du ladda upp till ditt webbhotell. För enkelhetens skull så lägger du mapparna i rootmappen på webbhotellet.
I din html fil där du ska använda lightbox måste du nu länka in dom olika filerna.
Det gör du genom att lägga följande rader inom <head> taggarna.
<script type="text/javascript" src="js/prototype.js"></script>
<script type="text/javascript" src="js/scriptaculous.js?load=effects,builder"></script>
<script type="text/javascript" src="js/lightbox.js"></script>
<link rel="stylesheet" href="css/lightbox.css" type="text/css" media="screen" />
Sen måste du även ändra länken så att din bild visas med lightbox. Det gör du genom att lägga till attributet rel="lightbox" till din länk.
T.ex
<a href="images/image-1.jpg" rel="lightbox" title="my caption">image #1</a>
Allt enligt hjälpfilen.
TengbladMedlem sedan dec. 19996 590 inlägg
silfver skrev:
Du måste ladda ner scriptfilerna för att kunna köra scriptet på din hemsida. Var någonstans gick det utför? Det är ju bara att följa anvisningarna. :)
Lägg script-filerna (.js) i valfri mapp, sedan behöver du bara länka in dem i ditt html-dokument. Precis som det står på sidan.
Man ska inte ta förgivet att alla kan IT-engelska ;)
DinoMedlem sedan sep. 20011 918 inlägg Kan rekommendera en bättre version av Lightbox, Slimbox.
Tackar Pedda för hjälpen.
bassebhuMedlem sedan nov. 20014 028 inlägg Kan man få lightbox eller slimbox att visa flashfiler också, eller ännu bättre, en div?
TengbladMedlem sedan dec. 19996 590 inlägg Lightbox är la bara gjort för bildfiler, kolla efter Thickbox den kan man köra valfritt innehåll i.
colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg Snälla använd inte light/slim/thickbox. Det är inte användadvänligt. Den hijackar min dators control/command (på mac) och gör så att jag inte kan öppna den i ny tab genom att hålla in den knappen.
Om du prompt ska använda nån av dessa, se till att det avbryter sig själv om du håller nere ctrl eller command.
Min lösning för att slippa detta djävulsskap har varit att sätta adblock-filter på */lightbox/* (m.fl)