bobrovMedlem sedan maj 200833 inlägg Hej jag har följande kod i javascript:
document.onmousemove = mouseMove;
function mouseMove(ev){
ev = ev || window.event;
var mousePos = mouseCoords(ev);
document.TestForm.MouseXPosition.value = mousePos.x;
}
function mouseCoords(ev){
if(ev.pageX || ev.pageY){
return {x:ev.pageX, y:ev.pageY};
}
return {
x:ev.clientX + document.body.scrollLeft - document.body.clientLeft,
y:ev.clientY + document.body.scrollTop - document.body.clientTop
};
}
Och i html-koden:
<form name="TestForm">
Mouse x position:<input name="MouseXPosition" value="start">
</form>
Detta fungerar bra. Den visar x-positionens värde i input-boxen.
Dock har jag för mig att name-tagen är på väg att bli föråldrad.
Jag skulle vilja göra detta på annat sätt, är det möjligt?
Att göra
var mousex = document.getElementById("MouseXPosition");
mousex.value = mousePos.x;
i mouseMove fungerar inte. Nån som har ett annat förslag som kanske fungerar?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du har ju inte gett elementet något id - det kan ju vara en bra idé om man vill använda getElementById. :)
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg
bobrov skrev:
Dock har jag för mig att name-tagen är på väg att bli föråldrad.
name-attributet i sig är det inget fel på, det finns kvar även i HTML5 (såvitt jag förstår det?).
Däremot är jag osäker på om det finns en spec som säger att document-objektet automatiskt får egenskaper som motsvarar name-attributen för alla förmulär.
Jag tycker det känns säkrare att använda forms- och elements-collections, som dessutom finns i DOM2:
document.forms['TestForm'].elements['MouseXPosition'].value = ...
bobrovMedlem sedan maj 200833 inlägg
Du har ju inte gett elementet något id - det kan ju vara en bra idé om man vill använda getElementById.
Haha jo du =) Här måste jag ha klantat mig. Jag hade id på input-taggen men måste då ha missat nåt enkelt (tyckte dock jag försökte med allt) när jag försökte med getElementById....
Sen när jag testade den efteråt hade jag nog bara name-tag. Sorry =)
name-attributet i sig är det inget fel på
Det kanske det inte är? Det är bara det att när jag skriver i Visual Studio, 90% av tiden, så får jag varning, eller notering om att name-tagen helst inte ska användas eller nåt i den stilen. Att den fortfarande fungerar men...bla bla..
Jaja tack så mycket för tipset med elements-collection i alla fall även om jag ändå håller mig till getElement... för den är mer användbar överlag. Jag lär mig mer och mer javascript, det är kul i alla fall =).
Den som säger att script-språk är förenklat...haha jag lär mig hellre ett organiserat språk än ett rörigt script-språk :P (Jag har säkert helt fel...)