webForumDet fria alternativet

Skicka javascript variabel mellan html-filer

5 svar · 701 visningar · startad av LBviking

LBvikingMedlem sedan juli 20084 inlägg

Jag har ett litet bekymmer. Jag har dels en XML/HTML fil som ursprungligen kommer ifrån en applikation (Siebel). Där kan man skrive Online-hjälp som sedan exporteras till XML. Dels har jag en html-"webbplats" som skapas i Visio. Jag vill kunna koppla ihop dessa strukturer utan att ändra så mycket kod för att allt ska vara enkelt att förvalta i Siebel och Visio.

Visio skapar ett automatiskt paket med navigering, sökning, datavärden när sidan sparas som html. Navigeringen styrs med javascript. Jag skulle vilja länka ifrån min XML/HTML fil till rätt ställe i Visio-filen och samtidigt ha kvar paketet från visio.

Här är lite kod som visio genererar automatiskt jag misstänker att jag skulle kunna sätta en variabel för att öppna rätt navigation.

function DefPageLoad (pageIndex)
{
if (pageIndex >= 0)
{
var curPath = frmDrawing.location.href;
var fileDelim = curPath.lastIndexOf ('/');
if (fileDelim == -1)
fileDelim = curPath.lastIndexOf ('\\');
var newPath = curPath.substring (0, fileDelim + 1);
newPath += g_FileList[pageIndex].PriImage;
frmDrawing.location.href = newPath;

SetPNZDisplay (pageIndex);
}

Så hur gör jag? De enklaste skulle vara att skicka med något när man länkar över, men det går väl inte?

Misstänker att jag får lägga till lite kod i XML/XSLT-filen eller den konverterade HTML-filen. Men jag skulle vilja ha en automatisk lösning så att en icke programmerare kan jobba i Siebel respektive Visio.

PaceMedlem sedan juni 20015 947 inlägg

Skicka variabeln som en frågesträng i adressen.

Nu är jag ingen kodare eller utvecklare, utan egentligen bara en vanlig skribent. Därav min okunnighet.

Att skicka en frågesträng i href går väl bara om du har asp eller php sidor?

Typ visio.asp?meny=sales

Men i statisk html finns väl bara denna syntax att rätta sig efter, där du kan lägga till ett ankare, eller har jag fel?

<a href="http://www.w3schools.com/html_links.asp#tips">
Jump to the Useful Tips Section</a>

Nu har jag i praktiken två statiska html-sidor där jag vill utbyta information emellan. Formulär är väl en lösning som kanske skulle kunna fungera typ användare klickar på ett knapp eller dylikt som är ett formulär men ser ut som en länk.

Visio använder sig av frames, jag kan länka direkt till den undersidan men då tappar jag funktionaliteten som visio skapar automatiskt i när man sparar som html.

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Tackar, det borde lösa mitt problem.

Upptäckte att jag inte var någon javascript kung. Försökte sätta variabler och ändra kod men lyckas inte få det att funka.

Har gjort en testfil som är lite enklare än min originalfil.

Om någon nyfiken har lust att titta på vad Microsoft Visio skapar och hur man i mitt fall vill gå direkt till att öppna processen Do från ett annat html program, skuller jag vara glad.

Packa upp filen starta navigation med Quality.htm

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb