Hej! Behöver hjälp med en liten grej.
jag har en variabel:
var extra_cost=<här stoppar jag dynamiskt in ett värde i formatet 00.00 eller 40.00>
Om det värde inte är 00.00, så ska scriptet köra
document.write("text");
Hur gör man en sådan if sats?
4 svar · 538 visningar · startad av haider
Hej! Behöver hjälp med en liten grej.
jag har en variabel:
var extra_cost=<här stoppar jag dynamiskt in ett värde i formatet 00.00 eller 40.00>
Om det värde inte är 00.00, så ska scriptet köra
document.write("text");
Hur gör man en sådan if sats?
if(extra_cost > 0) /*om det inte fungerar så prova extra_cost.parseInt() > 0 istället */
{
/*gör något */
}
?
Tack Yador.
Det löste sig, men jag fick skriva if (extra_cost!='00.00') eftersom den tydligen stoppade in 00.00 som en sträng i variabeln.
Låter vanskligt att testa så, tänk om nån får för sig att stoppa in "0.00" eller nåt liknande i stället. Använd:
if (parseFloat(extra_cost) == 0) DoIt();
eller ännu hellre, gör rätt från början och se till att värdet i extra_cost är numeriskt och inte en sträng.
Spango: Sant, men jag kan inte hjälpa detta med variabeln. Den printas in utifrån så att säga. Det är ett perl-script.
Vad jag vill få gjort är att när kostnaden är 0, så är det ingen mening att printa ut en text med document.write.
Texten är i stil med "varav X kr för tjänsten". Så om om X är noll känns hela raden meningslös.
Därför tjänar scriptet mitt syfte när jag skriver använder 00.00 för det är bara då jag vill förhindra en print.
I andra fall ska man göra som du säger.