webForumDet fria alternativet

ssi???

14 svar · 485 visningar · startad av Plutt

PluttMedlem sedan dec. 1999151 inlägg

Hejsan!
Skulle behöva lägga in en fil på en html sida precis som man gör med ssi, men så har jag inte rättigheter att använda ssi. Undrar ifall detta går att lösa mha. javascript???

------------------
God Jul
Plutt

http://pellefant.just.nu

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Nepp, går inte att lösa med Javascript.

------------------
"Moral är bara en fråga för människor som inte redan befinner sig i helvetet" - Wally

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Nja, skulle ju funka med documen.write i en .js fil och sen <script language="Javascript" scr="fil.js"></script>

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Om du har tillgång till PHP så kan du ju använda det!

http://www.brinkster.com kan du få 30 mb och det stöder ASP och SSI.

http://www.f2s.com kan du också få några mb och det stöder PHP!

------------------
KLICKA ABSOLUT INTE!!!

ZaphodMedlem sedan maj 2000107 inlägg

Tjaa, i dagsläget finns det ju en massa alternativ. ilayers och XML (det var ju just sådant här som XML var designat för!!!) bara för att nämna två. Sedan så är det Självklart att det går med javscript (Casca, ta å läs på lite innan du uttalar dig. *suckar*).

Men det blir lite jobbigt. Eftersom du måste lägga hela sidans innehåll i en variabel och sedan ta och importera .js filen (som Erik sa) och sedan ta: document.getElementById(objDiv).innerHTML = variabeln
(det är w3c dom. document.all[objDiv].innerHTML funkar också).

Där objDiv är ditt lager, och där variabeln är html innehållet. Kom bara ihåg att om du ska lägga html i en variabel så måste du se till att "" och '' inte blandas hejvilt. variabel = "''" funkar och variabel = '""' funkar. Men inte variabel = '"'"' funkar inte.
Men ta och gör så att du tar och inkluderar all kod med '' och sedan gör om alla ' i html dokumentet:

var nisse = '<span id="hejsan">Hej här har jag en apostrof: '+unescape("%27")+'</div>'

Sedan när du tar

document.getElementById(objDiv).innerHTML = nisse;

så kommer javascript att skriva ut: <span id="hejsan">Hej här har jag en apostrof: '</span> i lagret som du har definierat i objDiv.

Got it?
Men jag skulle inte köra med Javascript (även om det går, Casca). Skulle ta XML eller ilayer (har inte testat ILayer själv. Men det ska funka såhär tror jag <ilayer id="hej" src="sida.html"></ilayer> sedan kan du flytta omkring den hur du vill. Precis som ett vanligt lager). ilayer och xml är ju IE 5.+ och NS 6 only dock. Som du kanske vet.

------------------
/Magnus aka Zaphod
www.designmodule.com

bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg

För några månader sedan skrev jag ett program som "kompilerar" ssi-html-filer redan på den egna datorn, så att det bara är att lägga upp dem på servern sedan. (Då är de "klara", m a o så behöver inte servern klara av ssi).

Nackdelen är att man måste kompilera om efter varje ändring, samt att mitt program kan vara buggigt.. ;)
(Vad tror ni att jag har fått mig nick ifrån? :e :e ;) )

Programmet fungerar bara under win32 (har bara testat det under win98). Jag tar inte heller något ansvar för om programmet är buggigt...

[R: länkfibbel]
------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

[Redigerat av bughawk den 17 dec 2000]

Hehe.. bughawk, det där var en av världshistoriens sämsta program-idéer.. ;)
Varför skulle man vilja att koden läggs in på dokumentet??

------------------
buy now - pay forever

Casca,

Det tycker jag inte alls! :p

Det är utmärkt för de som bara använder SSI för att inkludera filer, menyer mm...Men vars webbserver inte stöder SSI. Då kan man använda detta istället. Förstår inte vad som är dumt med det?! :q

------------------

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Nej, dt är väl alldeles utmärkt om man t.ex. har en meny som ska ligga med överallt. CSI?

"och XML (det var ju just sådant här som XML var designat för!!!)"

Det där får du allt förklara Zaphod. :)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Bughawk, gissa vad? Jag har gjort en SSI-kompilator i Java, som är betydligt gulligare än din :p . Har dock inte släppt den för allmänheten än.

Varför är en SSI-kompilator en dålig idé? SSI-filer tar c:a 10ggr längre tid att skicka ut än vanliga html-filer, om jag inte minns fel.

------------------
Dia karpen

Spango,

Min är inte gullig, den är inte speciellt bra heller.. Men den fungerar hyffsat iaf.. ;)

Filerna tar inte längre att skicka ut annars, eftersom de ändå kommer att sättas ihop på servern när någon begär ner sidan.
(Jo, det blir iofs mer data att skicka upp till sin webbserver, men det är väl ändå försumbart?)

Jajaja.. ;)

------------------

- Martin Lindhe

DmSMedlem sedan dec. 200049 inlägg

Jag använde javascript istället för ssi på min gamla isp där jag inte hade tillgång till varken, ssi, asp eller php.

Jag skrev en lite tutorial om det, här:
http://www.dmsproject.com/article.php3

Dan

------------------
Freedom without discipline is chaos. Discipline without freedom is tyranny.
DmSProject

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Bughawk:
Om jag nånsin släpper min fina lilla kompilator ska du få din del av respekten, len!

<tillägg>
Eh, jo, shtml-sidor tar längre tid att skicka ut, eftersom de måste parsas varje gång nån begär dem. Statiska sidor spottas bara ut (eller är det som så att de parsas efter meta-taggar?). Nåja, .shtml glufsar mer resurser än .html
</tillägg>

------------------
Dia karpen

[Redigerat av spango den 18 dec 2000]

Förlåt då bughawk.. ;)
Men om html-koden "kompileras", alltså skrivs till filen blir det fruktansvärt omständigt, eftersom man måste gå in och ändra i varje fil när man uppdaterar...

Eller har jag missuppfattat programmets princip? :)

[Redigering: får väl påpeka att jag inte provat program än ;)]

------------------
buy now - pay forever

[Redigerat av casca den 18 dec 2000]

Man anger en mapp med undermappar som programmet ska söka igenom och så skapas en kompilerad version av de filerna i en annan mapp..

------------------

- Martin Lindhe

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)