webForumDet fria alternativet

Kod som ser om det är Firefox

8 svar · 572 visningar · startad av EmmaW

EmmaWMedlem sedan apr. 2008152 inlägg

Hej :)

Jag skulle behöva en javascript kod som kollar ifall det är firefox och då gör en sak och sedan om det är någon annan webläsare gör en annan sak. Jag tänkte såhär:

kod som kollar om det är firefox
{
min egna kod 1
}
else
{
min egna kod 2
}

Men är det någon som vet vad man ska skriva för kod som kollar om det är firefox? :)

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Nuförtiden är såna där finesser meningslösa eftersom vem som helst numer kan byta user agent enkelt i de flesta webbläsare.

Alltså "User agent" talar om vilken webbläsare det är. Det tar t.ex. en sekund att få min Safari/Mac att utge sig för att vara IE7/Win.

Web-Tor skrev:

http://www.javascripter.net/faq/browsern.htm

Tack jag ska testa detta och se hur det går :)

Danne V skrev:

Nuförtiden är såna där finesser meningslösa eftersom vem som helst numer kan byta user agent enkelt i de flesta webbläsare.

Alltså "User agent" talar om vilken webbläsare det är. Det tar t.ex. en sekund att få min Safari/Mac att utge sig för att vara IE7/Win.

Men jag ska använda det för att det finns kod some buggar sig, den fungerar rätt i alla webläsare utom firefox där jag måste använda mig av en annan.

Det är väl rätt ovanligt att man går in och bytar user agent? Då fixar jag i alla fall buggen för 99% av alla firefox-användare i alla fall? :)

Jag kan posta koden jag har problem med också:

/**
* STD:
* Insert video override
*/
this.insertvideo = function()
{
  var _text = this.get_selection();
  var _url  = prompt( ipb_global_lang['editor_enter_video'], _text ? _text : 'http://' );

if( !_url || _url == null || _url == 'http://' )
  {
   return false;
  }
  this.wrap_tags_lite(  '' , '[/video]' )
  this.wrap_tags_lite(  _url, '' )
  this.wrap_tags_lite(  '[video]', '' )
};

Den skapar en pop-up ruta som man kan skriva en URL i och sedan skapar den såhär: https://www.youtube.com/watch?v=URL (i postrutan av ett forum). Problemet är att i Firefox blir det tvärtom, nämligen URL. Det är alltså den här biten som är problemet: this.wrap_tags_lite( '' , '[/video]' )
this.wrap_tags_lite( _url, '' )
this.wrap_tags_lite( '[video]', '' )

Vet inte riktigt om ni förstår vad jag pratar om men hoppas i alla fall att ni kan ha en aning om vad som är fel :r Något som vet hur man löser detta? :)

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Ersätt de tre problematiska raderna med detta så bör det funka utmärkt i alla läsare.

this.wrap_tags('video', false, _url);

nitro2k01 skrev:

Ersätt de tre problematiska raderna med detta så bör det funka utmärkt i alla läsare.

this.wrap_tags('video', false, _url);

Tack för svar :) Det var exakt så det var från början. Tyvärr finns det någon som heter "Rich Text Editor" som man kan välja som tolkar saker lite annurlunda. Den visar t ex bilder direkt när man infogat, smilies direkt i bild-versionerna. Fet text som Fet text istället för koder runtomkring osv.

Den tolkar också this.wrap_tags('video', false, _url); på fel sätt och ger endast URL:en i posten och därmed inte alls -tagarna. Därför har jag testat mig fram till dessa koder för de gör så att -tagarna skapas i alla fall, men tyvärr lite fel i Firefox.

Någon aning om hur jag löser detta? :)

Så här kanske?

this.insert_text('[video]'+_url+'[/video]');

nitro2k01 skrev:

Så här kanske?

this.insert_text('[video]'+_url+'[/video]');

Oj vad jag har haft en bra dag, allt som varit fel blir helt plötsligt bra! :D Tack så jättemycket, det funkade perfekt :)

Alltid kul att kunna hjälpa till.
Två saker dock:

1. Acceptera gärna mitt inlägg som slutgiltigt. På det viset kan andra se att ditt problem är löst.
  2. Nästa gång ställ en fråga om det du faktiskt har problem med så ökar risken att du får ett bra svar. ;)
134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)