itpastorn skrev:
1. JavaScript
Verva skriver "javaskript" (http://www.verva.se/verksamhetsstod/webb/vl24/2006/3/3/7/)
Jag har hittills följt Verva. Svenska datatermgruppen har inget direkt svar, men på en fråga om Java skriver man kanske det indirekt, och då med engelsk stavning. På webben finns alla varianter, ofta med engelsk stavning, fast utan versalisering (och ibland med alla ord som versaler).
Jag ser Javascript som ett egennamn, vilket gör att jag stavar det med sin ursprungsstavning samt med stor begynnelsebokstav. Att många skriver med enbart gemener är nog ett undermedvetet beteende som kommer från att det i regel är så man stavar det i kod. (type="text/javascript" snarare än type="Text/Javascript" t ex) Eller bara rent slarv förstås.
itpastorn skrev:
2. Unobtrusive
Jag har växlat mellan "diskret" (synonymt med "försynt", ej "påträngande") och "icke-inkräktande". Jag är inte nöjd med någondera.
Jag får erkänna att jag inte har något bättre förslag, men vidhåller min åsikt om att diskret är ett dåligt förslag.
itpastorn skrev:
3. Graceful degradation
Engelska Wikipedia omdirigerar till "Fault Tolerance", så jag har ibland använt ordet "feltolerans", men jag uppfattar det ordet som ett vidare begrepp: GD är en delmängd av feltolerans som jag uppfattar det.
Nitro2k01 föreslår i en annan tråd "Snäll nedgradering". Jag gillar inte ordet "snäll", som inte känns så distinkt. "Nådesfylld" däremot blir för teologiskt! "Nedgradering" känns också som "försämring". Jag letar efter en positivt laddad term. Något som känns mer som "försäkring" eller "backup".
Att det är en delmängd av feltolerans kan jag hålla med om. Men GD är en såpass specifik term att det troligen finns vissa tillfällen då den låter helt fel.
Sen är det ju så att själva utsagan för begreppet är just att det sker en försämring. Även den engelska termen, "degradation" är i sig negativ. Det positiva i den engelska termen blir "graceful" som får kompensera det negativa.
Samma sak gäller "fault tolerance" där fault är inneboende negativt och tolerance konpenserande.
Missförstå mig rätt. Jag kan hålla med om att feltolerans kan vara en bra översättning för GD i många fall, men jag tycker ditt uttalande "...graceful degradation, ett annat ord för feltolerans." eller att föreslå feltolerans som generell översättning för GD blir fel.
För övrigt: Det kunde inte du veta, men mitt nick bör alltid stavas med gemener. jag har t.o.m. skrivit en guide för hur ntiro2k01 (sic ;) ) bör stavas.
itpastorn skrev:
4. Progressive enhancement
Jag har nog aldrig översatt termen, utan bara skrivit om den med hela meningar: "Javaskript skall fungera som ett lager av förbättrad användbarhet, ovanpå grundfunktionaliteten i HTML och CSS." (citat PPK, ur minnet.)
Gradvis laddning kanske? Nu gör jag iofs det jag själv varnade för och översätter en term oexakt.