spango skrev:
- Jag skulle nog göra en kompromiss mellan båda dina förslag: Det är ett i huvudsak dynamiskt typat objektorienterat språk som vanligen körs interpreterat. Sen är det värt att minnas att:
- Det har stöd för statisk typning, t.ex. var x:Integer = 3;
Inte i ES 3. Det kommer i ES 4, dock ej med typen integer...
spango skrev:
- Objektorienteringen ser inte riktigt ut som i de förhärskande objektorienterade språken (som C# och Java) vilket innebär att vissa menar att det inte är objektorienterat "på riktigt", men det beror mest på ens definition av "objektorienterat". Det stödjer dock objekt, en form av arv, dynamisk bindning, etc, allt som ska finnas i ett objektorienterat språk.
Första klass funktioner med andra ord. Som Smalltalk och förebilden Scheme.
(ES 4 kommer, som du troligen vet, ha klasser och interface.)
Uppfinnaren av hela OO-tänkandet (nu glömmer jag hans namn) hade inte andra klassens objekt (klassbaserat arv) i åtanke när han skapade paradigmet... Hans favoritspråk är just Smalltalk.
JS funkar att programmera både strukturerat (procedurellt) och OO. Språket - som jag ser det - är inte OO. Men man kan använda det för OO-programmering.
Till och med ALex "Dojo" Russel har fått det om bakfoten, då ett av hans paradnummer är att säga "allt är objekt"... Som om det inte fanns strängar, siffror eller booleska värden. Detta arv från Java erkänner dock Brendan E som ett misstag. Hade han gjort om språket idag hade det inte varit någon skillnad alls mellan strängar och strängobjekt.
spango skrev:
- Det behöver inte nödvändigtvis vara interpreterat - det är mest en fråga om själva implementationen av motorn. Det finns inget som hindrar att man kompilerar Javascript.
Jo, förvisso. Det används ju internt i FFox och andra Mozilla produkter... Skall fundera på en bättre formulering.
spango skrev:
- Standardströmmarna tas inte upp av specifikationen, men det behöver inte betyda att de inte stöds - återigen, det är en fråga som lämnats över till den specifika implementationen.
Källa? Jag bygger mitt påstående på ett svar från Lars Hansen på ES 4 mailinglistan (redaktören för specen). Jag dristade mig föreslå att ES 4 skulle ha sprintf och skrev i hastigheten printf. Som svar fick jag att det inte skulle funka just eftersom STDOUT inte finns i standarden.
Man kan emulera standardströmmarna - som i JS-skalet eller konsollen i Firebug, men inte ens de stödjer en så enkel sak som read (?). Känner du till någon implementation som har äkta standardströmmar? (Jag har inte kollat server-side JS.)
spango skrev:
Sen får du arbeta lite med vetenskapligheten (språk, källkritik etc), men det överlåter jag glatt åt din handledare :)
Uppsatsen i fråga var på A-nivå, så den blev med beröm godkänd (av min handledare som inte har koll alls på ämnet). Källkritiken anser jag dock vara utmärkt. Jag har hittat originalkällan på nästan allt jag skriver.
Jag tackar verkligen för all konstruktiv kritik - men en fråga återstår att besvara: Vad mer finns det som är skrivet med vetenskapliga anspråk i ämnet? Jag skulle kunna vidga frågan: Vad finns det om front-end webbtekniker?
Om statusen: Jag har letat igenom nästan alla högskolors kursutbud. Jag har inte hittat en enda kurs på B- eller C-nivå som gäller front end. Vet någon om det finns sådana kurser på någon högskola så hör av er till mig!