webForumDet fria alternativet

Hur skulle ni lösa följande problematik med JS?

JavaScript

0 svar · 320 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

Har två selectboxar selectbox1 och selectbox2 samt en tabell (tabell1) som fylls på med hjälp av JS.

Selectbox1 innerhåll:

Item 1
Item 2
Item 3
Item 4
Item 5

Selectbox2 kan innehålla en vald item från selectbox1 som också syns i tabell1, men då finns inte den itemen i Selectbox1

Item 6

I tabell1 hittar vi alltså:

Item 6

Så långt funkar det bra, en item som är vald i selectbox1 och "lagts till i tabell1", syns ej selectbox1, utan bara i selectbox2 och tabell1.

Mitt problem kommer, säg när: jag arbetar med att ärva items.

Förklaring:
Man kan tilldela en item till en avdelning, en avdelning kan ha underavdelningar. Om en underavdelning, ej har några specifika items, så ärver den itemen från sin förälder. Detta funkar bra, samt om man lagt till en specifik item, så kan jag lista de ärvda och de specifika i tabell1. I selectbox2 syns bara den specifika (kan göra så att de ärvda syns där också) Men grejen är att jag vill inte att de ärvda ska synas mer än i tabell1.

Problem:
De jag vill göra är att jämföra selectbox1 med tabell1 och med selectbox2 för att ta reda på vilka items som inte skall synas i selectbox1. Annars kan man ju lägga till dubbleter i tabell1 så att säga. :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)