mozzerMedlem sedan maj 200816 inlägg Jag skulle behöva hjälp med en sak på min hemsida.
Jag hade tänkt ha en knapp(button) och när man trycker på denna skall man skriva ut ett dokument(word eller pdf).
(Jag lyckas bara skriva ut den aktuella sidan(min hemsida))
Hur går jag tillväga?
Hemskt tacksam för all hjälp jag kan få.
Häls.
Peter
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Låt formuläret länka till dokumentet i fråga:
<form action="MyDoc.docx">
<input type="submit" value="Min knapp">
</form>
...sedan får besökaren själv välja om denne vill öppna dokumentet och skriva ut det, eller spara ned det på disk.
mozzerMedlem sedan maj 200816 inlägg Tack så mycket!
Detta är faktiskt bättre och man vill ju oftast kolla vad man skriver ut innan man gör det.
Men om det är en pdf-fil så öppnas den direkt i samma fönster, går det att få samma "ruta" för dessa filtyper?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Det är en inställning i Adobe Reader (eller något annat program) som gör att .pdf-filer öppnas direkt i webbläsaren i stället för att användaren får en fråga om hur hon/han vill göra. I det här fallet är alltså filändelsen .pdf registrerad att öppnas i t.ex. Adobe Reader som i sin tur har en inställning som säger "öppna i webbläsaren".
Det du möjligtvis kan göra är att sätta target="_blank" på <form> om du vill öppna filen i ett nytt fönster.
mozzerMedlem sedan maj 200816 inlägg Okej där ser man!
Men det var ju inte så dumt(att få den i ett nytt fönster).
Dock svårt att bestämma sig för vilket som är snyggast...=)
Tack än en gång för hjälpen!
Häls.
Peter