webForumDet fria alternativet

Javascript och asp

3 svar · 196 visningar · startad av acidfred

acidfredMedlem sedan sep. 200026 inlägg

Hejsan!

Jag har under en längre tid studerat asp, och har nu ett ganska stort projekt på G.

Jag vill dock försöka komma ifrån att man skall behöva ladda om sidorna hela tiden, så jag har med en del javascript.

Dock är det nu så att jag vill med kunna lagra mina data i en access databas som jag gjort med asp.

Frågan lyder alltså:
Hur gör jag för att få in värdena från databasen till javascriptet? Skall man översätta variablerna från asp(vbscript) till javascript på något sätt, eller skall man skapa databaskoplingen i javaskript också?

Om ni har ett svar så skriv det gärna, tillsammans med kodförslag. Då vore jag er evigt tacksam
/fred

------------------
**IT UF, gör hemsidor för både stora och små företag. Hjälper till med det mesta utan att ta ut rövarpriser**
everything.at/it/

RGBMedlem sedan dec. 1999362 inlägg

Ett sätt skulle ju kunna vara att skriva ut ett formulär med dolda värden
och låta scriptet hämta upp världena på det sättet.

Exempel på kod som du skulle kunna skicka till kilenten:

<html>
<form name="frm1">
<input name="txt1" value="webb" type="hidden">
</form>
<script>
var value1=document.frm1.txt1.value
</script>
</html>

[Redigerat av RGB den 25 okt 2000]

acidfredMedlem sedan sep. 200026 inlägg

Okej..det var ju en smart idé...

Anledningen till att jag vil använda Javascript är ju att jag vill slippa ladda om sidan.

Går det på något sätt att lägga in en asp kod bit i javascripten som exekveras när det händer något i javascriptet, och endast då.
Eller kan javascriptet hämta värde från databsen själv?

Mycket intresserad av ett svar

------------------
**IT UF, gör hemsidor för både stora och små företag. Hjälper till med det mesta utan att ta ut rövarpriser**
everything.at/it/

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

I ditt fall så exekveras
* ASP/VB på servern
* JavaScript på klienten
Det är viktigt att hålla detta i huvudet.

ASP-kod kan alltså inte exekveras på samma sida när en JavaScript-händelse uppkommer av den enkla anledningen att sidan redan har processats av servern och nu "befinner" sig hos klienten.

Du kan inte heller jobba direkt mot en databas från klienten om du använder dig av JavaScript, då krävs andra doningar.

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

128 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)