webForumDet fria alternativet

Generera text med hjälp av flera olika formulär

JavaScript

4 svar · 265 visningar · startad av Matti

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Frågan#1

Hum, jag är helt borta när det gäller javascript men jag hade tänkt att göra en sida som ska hjälpa mina besökare med en sak.

Jag vill att besökaren skall kunna skriva in t ex sitt namn i ett formulärfält och när han/hon gör det så skrivs samma text ut i ett större textfält på samma sida. Hänger ni med? ;)

Sedan skall besökaren fylla i ett annat fält, och när hon gör det skall den texten också läggas till i det större formuläret.

Så.. hur göra? Om ni inte har tid att skriva något exempel skulle jag uppskatta alla länkar som kan hjälpa mig. :)

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg
<input name="namnet" onkeyup="document.forms[0].storarutan.value=document.forms[0].namnet.value;">
<input name="annatfält" onkeyup=document.forms[0].storarutan.value=document.forms[0].namnet.value+'\n'+document.forms[0].annatfält.value;">
<textarea name="storarutan" cols=25 rows=5></textarea>

jag gissar på att du kan referera till det egna fältet med this, det kan du ju alltid prova, men jag tycker om långa javascriptreferenser. :)

väldigt torrkodat, rakt ur huvet.

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
respect my authoritaah!</A>

[Redigerat av @nders den 21 okt 2000]

Om jag skriver i "namnet" så fungerar det i IE, men inte om jag skriver "annatfält". I NS fungerar inget av fälten. ;)

------------------
matti.intelligens.nu

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

okay, det var ju rakt ur huvet.

nu har jag testat, och följande fungerar för mig (både ie5 och ns 4.71):

<form>
<input name="namnet" onkeyup="document.forms[0].storarutan.value=document.forms[0].namnet.value;"><br><br>
<input name="annatflt" onkeyup="document.forms[0].storarutan.value=document.forms[0].namnet.value+'\n'+document.forms[0].annatflt.value;"><br><br>
<textarea name="storarutan" cols=25 rows=5></textarea>
</form>

ha det bra! :)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
respect my authoritaah!</A>

Tack! ;)
Fungerar perfekt :D

------------------
matti.intelligens.nu

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)