webForumDet fria alternativet

Beräkna belopp om du känner till totalsumma och procent

JavaScript

3 svar · 1 916 visningar · startad av Sajoman

Medlem sedan maj 20083 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag hoppas att det finns nån som kan lösa mitt problem med en "uträknare" till min hemsida. Jag har en tabell som man kan räkna ut ett bänkpress program för 6 veckor. Men man måste sitta och räkna med miniräknare för att komma fram till hur många kilon ett visst antal procent är av maxvikten, som besökaren vill räkna ut. Så hur gör man ett program som man kan ha på den sidan? Om man 100kg som max och man ska träna på 45% av den totala vikten så ska man kunna skriva i den önskade maxvikten och klicka på räkna så ska svaret finnas i en ruta brevid texten 45%. Det kommer att finnas 75 rutor med olika procent tal och alla ska få sin rätta uträkning med samma klick. Om man vill räkna på ett annat tal ska man kunna radera allt på ett klick. När man är nöjd så ska man kunna skriva ut tabellen. Hoppas att nån förstår mitt problem och kan lösa det. Tabellen kan ses här: http://www.toppaformen.se/sidor/bankpress_tabell.html
Sajoman.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Får väl skapa ett gäng med textrutor:

Maxvikt: <input type="text" id="maxload_1" name="maxload_1" value="" /> 
Procent: <input type="text" id="procent_1" name="procent_1" value="" />
Svar: <span id="answer_1"></span><br />
... 
<input type="button" value="Beräkna" onclick="Calculate();" />

Sen får man väl hämta värdena med javascript och beräkna och kasta ut svaret spanen.

<script type="text/javascript">
function Calculate() {

var m1 = document.getElementById('maxload_1'); 
var p1 = document.getElementById('procent_1');
var a1 = document.getElementById('answer_1'); 
a1.innerHTML = '<strong>' + ((m1.value * p1.value) / 100) + '</strong>';

}
</script>

Ytterst väldigt förenklat..
Men eftersom det är flera rutor, kan man loopa igenom alla och göra beräkningar för att sedan skriva ut svaren allt eftersom.

Rensa alla, ja antigen om man nu som jag använt en span, loopa igenom alla span som har ex. class="svar" ellle något och sätta innerHTML = '' , eller använda bara textrutor och använda knappen type="reset" ..

Nu vet jag inte hur kunning du är i Javascript, så om du kan arbete själv fram ett utfífrån detta, eller om någon måste skriva ett helt script åt dig? :)

Mina kunskaper i javascript är inte så stora så om du eller nån annan kan göra de grundläggande bitarna på den så ska jag nog kunna göra resten av rutorna om det inte är för komplicerat för mig.

Jag glömde att tacka dig Fredde mannen. Jag försöker att lösa mitt problem med hjälp av dina råd. Nu är jag iaf på väg åt rätt håll. : )

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)