TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg Jag skulle vilja ha så att om nån lägger min sida i favoriter så ska man få upp en liten bild brevid site namnet i favoriter, precis som när man lägger webForum som favorit ;). Hur gör man det. Jag chansade på att det är Java som gäller för det :)
------------------
TeNgBlAd
www.tengblad.com
fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg nej, det är faktiskt vanlig html som fixar den bilden. Lägg följande kod innanför head-taggarna.
<LINK REL="SHORTCUT ICON" HREF="http://www.minsajt.com/minbild.ico">
bilden ska alltså vara en ikonbild sparad .ico.
------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
www.streetwise.se/fredrik/
TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg Jag får det inte att funka! Vad ska jag använda för prog till bilden lyckas inte spara bilden som en icon i PS 5.5. Eller måste man göra nått speciellt när man ska spara den?
------------------
TeNgBlAd
www.tengblad.com
RGBMedlem sedan dec. 1999419 inlägg Du kan använda Microangelo eller Iconforge.
Microangelo kan laddas ner bla från IDG på ftp://ftp.idg.se/natkom/tjanster/share/cd03/multi/ma21.zip
[Redigerat av RGB den 17 aug 2000]
SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg Iconen måste vara i rätt storlek och av rätt mäng färger.. kommer doch inte ihåg variblerna bara! tror det var 16*16 i 256 färger.. inte säker... vanliga iconer i juh på 32*32 s¨det går inte bara att ta en sån!
ska inte ikonen heta "favicon.ico".... tror det
------------------
01 | 02
TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg Jag har lyckats göra en icon genom att spara bilden som .bmp och sen ändrat till .ico. Så icon är klar men jag får det inte att funka varför??
------------------
TeNgBlAd
www.tengblad.com
martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg För att du _måste_ fixa den i ett speciellt iconprogram, t ex Microangelo.
/ m a r t i n
------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se
SuneMedlem sedan nov. 1999367 inlägg Här finns en mer utförlig förklaring till hur man gör och vad som behövs. Ta en titt på: favicon.ico - Creating and installing Tutorial.
------------------
Med vänliga hälsningar,
Sune Andersson, webForum Admin.
Och här finns en smidig applet för att rita favicon.ico filer direkt "över nätet". Resultatet mailas till dig när du är klar med ritandet.
------------------
° 4711 - the number of the geek °