webForumDet fria alternativet

Äkta HIDDEN

7 svar · 312 visningar · startad av M@rtin

M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Hur gör man om man vill gömma ett värde helt på en sida.. och så att man kan skicka värdet vidare med ett form oxå.. använder man HIDDEN så kan man ju alltid se värdet genom att kolla i koden :(

//M@rtin

SPike.CoMMedlem sedan dec. 1999149 inlägg

Använd Cookie:
Response.Cookies(namn)(variabel)=värde

Eller lagra i en Session:
Har glömt hur man skrev den nu, tyvärr :p

Cheers!

------------------
//
SPike.CoM
Hemsida | E-mail

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

jag hade nog sparat ner det i en cookie eller eventuellt en sessionsvariabel i asp. du kan inte skicka supergömda värden i ett formulär, vad jag vet.

------------------
don't follow your friends -- inflate them

Men alltså en cookie kan man ju oxå läsa enkelt.. det är ju bara att öppna cookie filen eller?
En Session försvinner ju när användaren stänger fönstret o det vill jag inte.. Den ska lagras länge.. o Application försvinner om servern krashar o det vill jag inte heller riskera :( det blir nog till o fixa en databas där det lagras..

//M@rtin

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

vad är det för nått du ska lagra då?

------------------
don't follow your friends -- inflate them

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det går inte att gömma ett värde för klienten. Det bästa man kan göra om man vill förvilla eventuella knäckare är att sabba till värdet, så att man inte förstår vad det är till för.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Man kan kryptera värdet på servern, lägga det på sidan som en hidden-variabel och sedan dekryptera det när det kommit tillbaka, då har man gömt värdet för klienten.

------------------
° 4711 - the number of the geek °

Ja alltså det är så att jag har gjort en community o ny skulle jag lägga till så att man kunde typ ha "request on" typ som på icq, så att man måste fråga personen man vill bli "kompis" med för att få bli det. O jag har inte access så jag tänkte lösa det på ett annat sätt.. Det är nämligen så att om båda har "request on" så måste man först fråga den ena o sedan måste den andra fråga tillbaka så då tänkte jag lagra namnen på de man frågat så att man automatiskt godkännde de man själv lagrat.. komplicerat detta. ;) Men jag får nog ta o fixa ett nytt databas fäl ändå... Det kan man nog göra genom att bara använda SQL förresten, får fråga i det forumet..

//M@rtin

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)