webForumDet fria alternativet

Toppen av sidan vid klick i iframe

9 svar · 667 visningar · startad av Prometheus

PrometheusMedlem sedan mars 2001363 inlägg

Jag håller på och gör ett webbgalleri. Det har en bildlist (med tumnaglar) i en iframe. När man klickar på en bild i listen så laddas hela huvudsidan om och laddar bilden, bildid skickas med PHP i adressraden (typ sidan.php?image=23).

Problemet är ett när sidan laddats om scrollas den ner till iframen där man klickat. Jag vill att toppen av huvudsidan ska visas. Någon som har in idé om hur man gör eller som ens förstår vad jag menar?

JAreMANNENMedlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Svårt att greppa riktigt vad du menar...
Kan du visa lite kod?

Exempel, har du ett mindre fönster, som på en laptop med mindre upplösning, och klickar på en bild försvinner menyn och topen av sidan så att säga - det scrollas ned automatiskt.

Egentligen tycker jag det här bort vara enkelt att fixa men jag får inte riktigt grepp om det i tankarna.

Försöker förklara igen.

Om har ett fönster tillräckligt litet för att få en scroll, och sedan klickar på en ikonbild i listen/iframen, så vill jag inte att sidan ska scrollas ned/fokusera på bildlisten igen utan visa menyn som är längst upp. Har försökt med ankare i url men det verkar inte fungera...

Känns så fånigt att gå bet på detta.

Jag har fått

function toTop() {
      	window.scrollTo(0,0);
}

... att fungera i Firefox men inte Explorer. Kanske man behöver fokuser förälderfönstret på något sätt...

Prometheus skrev:

... att fungera i Firefox men inte Explorer. Kanske man behöver fokuser förälderfönstret på något sätt...

I IE scrollas sidan till toppen... för att sedan scrollas ned till iframen igen. :bla x(

Och fortfarande ingen som vet.
Detta går inte att göra i IE alltså?
Om man klickar på en länk i en iframe, och sidan laddas om, måste iframen fokuseras?

HiDensityMedlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Jag måste ifrågasätta hela idén med att scrolla bort från thumbnailsen.. om man vill klicka vidare så måste man ju isåf scrolla ner varje gång?

Du kanske är ute efter en helt annan lösning egentligen? Lightbox kanske?

MelittaMedlem sedan sep. 2003448 inlägg
function toTop() {
      	top.window.scrollTo(0,0);
}

Om jag förstått det hela rätt?

Tackar, Melitta, ska testa (javascript har aldrig varit man favoritteknik om man säger så ;) ) - och jag framför din idé också, HiDensity :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)