TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg Har en formulärvalidering som inte vill visa texter med åäö i dialogrutor (se bifogade bilder).
Min js:
function Valid() {
errant=0;
errms="Dessa fel har uppstått:\n";
if(document.form_contact.form_name.value=="") {
document.form_contact.form_name.style.backgroundColor='#F12362';
errms += "- Namnfältet är tomt\n";
errant=1;
}
else
{
}
if (document.form_contact.form_email.value == '')
{
errms += '- E-postfältet är tomt\n';
document.form_contact.form_email.style.backgroundColor='#F12362';
errant = 1;
}
else
{
if (eval(document.form_contact.form_email.value.search(/^.+@.+\..{2,4}$/)) == -1)
{
errms += '- Du måste ange en riktig e-postadress.\n';
document.form_contact.form_email.style.backgroundColor='#F12362';
errant = 1;
}
else
{
}
}
if (document.form_contact.form_topic.value == '')
{
errms += '- Du har inte valt ämne\n';
document.form_contact.form_topic.style.backgroundColor='#F12362';
errant = 1;
}
else
{
}
if (document.form_contact.form_msg.value == '')
{
errms += '- Meddelandefältet är tomt\n';
document.form_contact.form_msg.style.backgroundColor='#F12362';
errant = 1;
}
else
{
}
if(errant=='1') {
window.alert(errms);
return false;
}
else {
return true;
}
}
Sidan i sig använder teckenkodningen UTF-8. Några förslag?
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Är du säker på att dokumentet sparats som UTF-8 också?
Alltså: Om inte filens meta-data säger "utf-8" så kan det mycket väl bli så där.
TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg
Danne V skrev:
Är du säker på att dokumentet sparats som UTF-8 också?
Alltså: Om inte filens meta-data säger "utf-8" så kan det mycket väl bli så där.
Jopp dom sparas som utf-8.
källkod skrev:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
Vad händer om du använder numvärden istället? Dvs, tex & #197; ist för Å. (Ta bort mellanslag)
Å
Å
& #197;
Å
å
å
& #229;
å
Ä
Ä
& #196;
Ä
ä
ä
& #228;
ä
Ö
Ö
& #214;
Ö
ö
ö
& #246;
õ
É
É
& #201;
É
é
é
& #233;
é
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Tengblad skrev:
Jopp dom sparas som utf-8.
Jo, jag förstår att du har utf-8 i charset-taggen.
Men är dokumentet SPARAT som utf-8?
Exempel: När man skapar nya dokument i t.ex. Dreamweaver och sparar, så anger man om utf-8 (eller annan charset) ska ingå i filens META-DATA, dvs inte bara som den synliga charset-taggen, utan även osynligt för ögat men i högsta grad läsbart för servern.
Har du sparat dokumentet som t.ex. iso8859-1, så kan det hända att servern skickar iväg koden som just iso8859-1 oavsett vad du har för charset i den synliga meta-taggen.
(Usch, jag är dålig på att förklara detta.... hoppas någon som kan detta och hur man sparar om filer på Windows så att dom får korrekt teckenkodning även i den för ögat osynliga META-DATAN)
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Som nämnts tidigare brukar dessa fel kunna uppstå när sidan påstår sig vara sparat i ett format med egentligen inte är det. Felet kan även ligga i sparningen av en .js-fil i fel format eller ett format som skiljer sig från sidan i övrigt.
On another note. Vem är det som har skrivit den där hiskeliga valideringsrutinen? Tomma else-satser, totalt onödig användning av eval, typkonvertering mellan strängar och tal helt i onödan, redundans i koden...etc, etc.
TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg
Danne V skrev:
Jo, jag förstår att du har utf-8 i charset-taggen.
Men är dokumentet SPARAT som utf-8?
Exempel: När man skapar nya dokument i t.ex. Dreamweaver och sparar, så anger man om utf-8 (eller annan charset) ska ingå i filens META-DATA, dvs inte bara som den synliga charset-taggen, utan även osynligt för ögat men i högsta grad läsbart för servern.
Har du sparat dokumentet som t.ex. iso8859-1, så kan det hända att servern skickar iväg koden som just iso8859-1 oavsett vad du har för charset i den synliga meta-taggen.
(Usch, jag är dålig på att förklara detta.... hoppas någon som kan detta och hur man sparar om filer på Windows så att dom får korrekt teckenkodning även i den för ögat osynliga META-DATAN)
Jo jo jag förstår vad du menar och det jag menade också ;) Dreamweaver är inställt att använda Unicode (UTF-8).
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Tengblad skrev:
Jo jo jag förstår vad du menar och det jag menade också ;) Dreamweaver är inställt att använda Unicode (UTF-8).
OK. Bra.
Men kanske för säkerhets skull: skapa NYTT dok som du sparar med utf-8. Kopiera in koden från den delande sidan. Jag vill minnas att just denna manövern fixade samma problem för an annan wF-medlem i höstas.
Jag kan få detta problem i Safari - och bara i Safari - ibland. Av för mig outgrundlig anledning. Då måste jag ändra Safaris egen teckenkodningspreferens.
Uppträder dina problem i alla läsare, eller bara en speciell?
TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg Tack för förslaget Danne V, skapade ett nytt dokument för js'en som var det ända som var sedan tidigare och det funkade :)