webForumDet fria alternativet

Teckenkodning och dialogrutor

9 svar · 449 visningar · startad av Tengblad

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Har en formulärvalidering som inte vill visa texter med åäö i dialogrutor (se bifogade bilder).

Min js:

function Valid() {
errant=0;
errms="Dessa fel har uppstått:\n";
if(document.form_contact.form_name.value=="") {
document.form_contact.form_name.style.backgroundColor='#F12362';
errms += "- Namnfältet är tomt\n";
errant=1;
}
else
{

}

if (document.form_contact.form_email.value == '')
{
errms += '- E-postfältet är tomt\n';
document.form_contact.form_email.style.backgroundColor='#F12362';
errant = 1;
}
else
{
if (eval(document.form_contact.form_email.value.search(/^.+@.+\..{2,4}$/)) == -1)
{
errms += '- Du måste ange en riktig e-postadress.\n';
document.form_contact.form_email.style.backgroundColor='#F12362';
errant = 1;
}
else
{

}
}

if (document.form_contact.form_topic.value == '')
{
errms += '- Du har inte valt ämne\n';
document.form_contact.form_topic.style.backgroundColor='#F12362';
errant = 1;
}
else
{

}

if (document.form_contact.form_msg.value == '')
{
errms += '- Meddelandefältet är tomt\n';
document.form_contact.form_msg.style.backgroundColor='#F12362';
errant = 1;
}
else
{

}

if(errant=='1') {
window.alert(errms);
return false;
}
else {
return true;
}
}

Sidan i sig använder teckenkodningen UTF-8. Några förslag?

teckenfel_aao.gifteckenfel_amper.gif
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Är du säker på att dokumentet sparats som UTF-8 också?
Alltså: Om inte filens meta-data säger "utf-8" så kan det mycket väl bli så där.

Danne V skrev:

Är du säker på att dokumentet sparats som UTF-8 också?
Alltså: Om inte filens meta-data säger "utf-8" så kan det mycket väl bli så där.

Jopp dom sparas som utf-8.

källkod skrev:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Vad händer om du använder numvärden istället? Dvs, tex & #197; ist för Å. (Ta bort mellanslag)

Å
 &Aring;
 & #197;
 &#xC5;

å
 &aring;
 & #229;
 &#xE5;

Ä
 &Auml;
 & #196;
 &#xC4;

ä
 &auml;
 & #228;
 &#xE4; 

Ö
 &Ouml;
 & #214;
 &#xD6;

ö
 &ouml;
 & #246;
 &#xF5;

É
 &Eacute;
 & #201;
 &#xC9;

é
 &eacute;
 & #233;
 &#xE9;

Tengblad skrev:

Jopp dom sparas som utf-8.

Jo, jag förstår att du har utf-8 i charset-taggen.
Men är dokumentet SPARAT som utf-8?

Exempel: När man skapar nya dokument i t.ex. Dreamweaver och sparar, så anger man om utf-8 (eller annan charset) ska ingå i filens META-DATA, dvs inte bara som den synliga charset-taggen, utan även osynligt för ögat men i högsta grad läsbart för servern.

Har du sparat dokumentet som t.ex. iso8859-1, så kan det hända att servern skickar iväg koden som just iso8859-1 oavsett vad du har för charset i den synliga meta-taggen.

(Usch, jag är dålig på att förklara detta.... hoppas någon som kan detta och hur man sparar om filer på Windows så att dom får korrekt teckenkodning även i den för ögat osynliga META-DATAN)

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Som nämnts tidigare brukar dessa fel kunna uppstå när sidan påstår sig vara sparat i ett format med egentligen inte är det. Felet kan även ligga i sparningen av en .js-fil i fel format eller ett format som skiljer sig från sidan i övrigt.

On another note. Vem är det som har skrivit den där hiskeliga valideringsrutinen? Tomma else-satser, totalt onödig användning av eval, typkonvertering mellan strängar och tal helt i onödan, redundans i koden...etc, etc.

Danne V skrev:

Jo, jag förstår att du har utf-8 i charset-taggen.
Men är dokumentet SPARAT som utf-8?

Exempel: När man skapar nya dokument i t.ex. Dreamweaver och sparar, så anger man om utf-8 (eller annan charset) ska ingå i filens META-DATA, dvs inte bara som den synliga charset-taggen, utan även osynligt för ögat men i högsta grad läsbart för servern.

Har du sparat dokumentet som t.ex. iso8859-1, så kan det hända att servern skickar iväg koden som just iso8859-1 oavsett vad du har för charset i den synliga meta-taggen.

(Usch, jag är dålig på att förklara detta.... hoppas någon som kan detta och hur man sparar om filer på Windows så att dom får korrekt teckenkodning även i den för ögat osynliga META-DATAN)

Jo jo jag förstår vad du menar och det jag menade också ;) Dreamweaver är inställt att använda Unicode (UTF-8).

Tengblad skrev:

Jo jo jag förstår vad du menar och det jag menade också ;) Dreamweaver är inställt att använda Unicode (UTF-8).

OK. Bra.

Men kanske för säkerhets skull: skapa NYTT dok som du sparar med utf-8. Kopiera in koden från den delande sidan. Jag vill minnas att just denna manövern fixade samma problem för an annan wF-medlem i höstas.

Jag kan få detta problem i Safari - och bara i Safari - ibland. Av för mig outgrundlig anledning. Då måste jag ändra Safaris egen teckenkodningspreferens.

Uppträder dina problem i alla läsare, eller bara en speciell?

Tack för förslaget Danne V, skapade ett nytt dokument för js'en som var det ända som var sedan tidigare och det funkade :)

Tengblad skrev:

Tack för förslaget Danne V, skapade ett nytt dokument för js'en som var det ända som var sedan tidigare och det funkade :)

Gôtt mos!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)