webForumDet fria alternativet

DHTML-menyn lägger sig under Flash, varför?

8 svar · 739 visningar · startad av Samuelsson

SamuelssonMedlem sedan mars 20074 inlägg

Har nu testat med två olika DHTML-menyer där huvudkategorierna ligger horisontellt och menyerna rullas ut vertikalt, SoThink och det scriptet som finns på webdesignskolan.se. Jag har även använt mig av två olika gratis flashalbum jag hittat lite varstans.

Flash albumet har jag integrerat i en frame, i den framen syns all info som kommer upp när man valt vilken sida man vill se.

Problemet för mig är att DHTML-menyn lägger sig under det som är flash av sidan. Jag undrar om det går att göra något åt det och i så fall vad? Tacksam för svar, idiotförklara mig gärna men glöm inte att berätta vad jag ska göra.

phredMedlem sedan nov. 2005314 inlägg

Samuelsson skrev:

idiotförklara mig gärna men glöm inte att berätta vad jag ska göra.

Det tyckte jag var kul ;)

OnTopic:
Jag är inte 100% säker på det här men du kan ju testa i alla fall.

Det du ska göra är att sätta "wmode" till "opaque".

Eftersom jag inte vet hur du inkluderar din flashfilm på sidan så har jag svårt att ge kodexempel.

Återkom om det inte fungerar.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Detta är ett klassiskt problem. Orsakas tydligen av att datorn/skärmen ritar upp flash-innehållet "ovanpå" dhtml-menyn, faktiskt i ett "eget" fönster (fast det ser ut som om det är samma som resten av sajten, givetvis). Flashen får alltså högre z-index än menyn. Ungefär så.

Lösningen är att använda sig av flashens "wmode" som man sätter till "opaque" och sätt menyns z-index tlll en siffra som är högre än flashen.

Jag är inte nån expert och kanske förklarar dåligt. Är också en idiot enligt somliga. ;-) Men du kan förhoppningsvis lista ut hur man gör med hjälp av detta ändå....

Red: Hittade en technote hos Adobe: http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=tn_15523&sliceId=1

Danne V skrev:

Lösningen är att använda sig av flashens "wmode" som man sätter till "opaque" och sätt menyns z-index tlll en siffra som är högre än flashen.

Är man tvungen att sätta z-index ?
Jag har gjort detta ett par gånger och då har jag aldrig meckat med det i alla fall. Dock beror det såklart på hur var persons kod ser ut ;)

Bra kompletterat (y)

Om jag inte kan komma åt Wmodet i Flashen räcker det då med att ändra Z-index i menyn? (självklart kan jag prova men har inte tillgång till hemsidan just nu)

Eller går det att komma åt Wmodet i ett nedladdat färdigt album på något sätt med Flash8? Typ som man öppnar en HTML-sida och ser kodningen..

Tack för svaren.

wmode är inget du sätter i själva flashfilen utan det sätter du i html-koden.

Om du visar koden som inkluderar flashen på din sida så blir det lättare att hjälpa till.

Nate.AMedlem sedan mars 2006296 inlägg

Ett litet exempel...

<div style="z-index:1;">
<object type="application/x-shockwave-flash" data="my_flash.swf" 
width="200" height="200">
     <param name="wmode" value="transparent">  
     <param name="movie" value="my_flash.swf" />
</object>

</div>

det är alltså raden <param name="wmode" value="transparent"> som är tricket.

Nate.A skrev:

Ett litet exempel...

<div style="z-index:1;">
<object type="application/x-shockwave-flash" data="my_flash.swf" 
width="200" height="200">
     <param name="wmode" value="transparent">  
     <param name="movie" value="my_flash.swf" />
</object>

</div>

det är alltså raden <param name="wmode" value="transparent"> som är tricket.

Fast det där stämmer ju inte riktigt ;)
det är faktiskt wmode > opaque som är tricket.

Sen vet vi ju fortfarande inte hur han lägger till flashen i sin kod, han kanske använder swfobject eller liknande.

<OBJECT classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"
codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0"
WIDTH="450" HEIGHT="300">
<PARAM NAME=movie VALUE="flash_11712.swf">
<PARAM NAME=quality VALUE=best>
<PARAM NAME=wmode VALUE=opaque>
<EMBED src="flash_11712.swf" quality=best WIDTH="450" HEIGHT="300"
TYPE="application/x-shockwave-flash" PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer"></EMBED>
</OBJECT> </div>

Så ser koden ut som jag lägger in Flashen med.

Det jag tycker är märkligt är att jag får det att funka i Explorer men inte Firefox, någon som vet vad det kan bero på? Tycker det är viktigt att det fungerar i båda webläsarna.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)