webForumDet fria alternativet

Helskärm

18 svar · 645 visningar · startad av PeW

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Går det att beordra webbläsaren till "helskärmsläge" typ som under visa menyn på IE. Inte ett script som kör fullskärm, utan bara ett rent kommando.. till F11 -knappen.

Nån som vet?

Tack på förhand

Per

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 579 inlägg

Tror inte det, va....

------------------
Alpha II

UIN: 58287913

Tja...det finns ju ASCII kod till det mesta på tangentbordet. Det jag undrar är om det finns nån möjlighet till just F11 och i så fall hur. Man kan ju lätt lägga in sig själv bland favoriter, så helt omöjligt borde det inte vara att hitta någon styrning till F11...eller trampar jag runt i helt fel vatten?

P

Script kan "känna av" knapp tryckningar men inte simulera dom!

------------------
A lpha II - The smart guy!

WibergMedlem sedan juni 20002 540 inlägg

Jag har varit inne på en sida med denna funktionen (kommer dessvärre inte ihåg adressen) så det borde fungera på nåt sett.

------------------
¤ WIBERG ¤
www.wibergonline.com

Det finns script som gör sidan till fullscreen!
http://dynamicdrive.com

------------------
Alpha II
-Glad midsommar! :e

Tack för svar, men fullscreen var inte riktigt det jag var ute efter...för vitsen med det hela var att ha kvar lite knappar på top (epost, favoriter m.m..) men det kan ju bli användbart med fullscreen om man grejar till lite med history.go(); knappar så folk kan fortsätta navigera... Fast jag vet att det går att få helskärm (har sett det)om man går in på en sida och det borde inte vara svårt. Men det är väl en av de "osäkra" funktionerna som inte NS och IE vill ståta med?

P

FlashXMedlem sedan nov. 1999992 inlägg

Är det då inte enklast att göra en PopUp med dom attribut du vill ha, och sedan göra en "resize" till skärmstorlek?

Mer om detta tror jag fanns på
http://cgi.webforum.nu/wf/Forum13/HTML/000072.html

"Resize"???
Nu är du väll ändå ute och cyklar!
Width och height ska tilldelas skärmstorlken!

------------------
Alpha II

-Glad midsommar! :)

Jo det finns många alternativ. Men det är ju mest "användarvänligt" för den vanlige surfaren med ett "helskärmsläge". För övrigt så är just den sidan jag jobbar med i frames och det är önskvärt med fullskärm + navigering. Att endast köra fullskärm och sedan begära att folk sak ta sig ur genom "alt-f4" blir bara avskräckande. Så nästa fråga blir: Hur koda en knapp i ett frame så att man bryter "window.open()" ? Det går inte med ett enkelt window.close(); i framet.

MVH
P

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Använd top.close() i stället.

------------------
-- spango
Jag skiter i allt!

Ok, ska testa det. Annars så lyckades jag även med "parent.window.close();"...

Men skulle nån snubbla över ett script som kan köra F11 funktionen, så är det nog intressant för de flesta...

MVH
Per

"Resize"???
Nu är du väll ändå ute och cyklar!
Width och height ska tilldelas skärmstorlken!

Man använder
self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);
om man vill att fönstret ska täcka skärmen.

PeW, tittade du på länken jag hänvisade till?
Att göra ett fönster som täcker skärmen och endast innehåller knapparna för navigeringen borde inte vara något problem. Blir alltså i princip som att trycka på [F11].

Fast jag kanske missuppfattade hela frågan...

Flash x. Jag ska kolla in det du rekommenderat, verkar vara det jag söker. Återkommer.

P

JOHODÅ!!! Nog fungerade det alltid. Bugar och bockar, Flash x! Inte riktigt som med F11-knappen, men tillräckligt för att få det att fungera. Tackar!

Per

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

annars går ju det här:

if(!window.opener)
window.open(document.URL, "fs", "toolbar=yes,directories=yes")

------------------
-- spango
If we can't be free, we can be cheap!

FlashX: om man använder resize så ändrar man fönster storleken och inte till fullscreen!

------------------
Alpha II

-Glad midsommar! :)

Alpha II, självklart är jag jätteglad över din upptäckt :) men förstår inte riktigt poängen.

Som jag uppfattade det, så var PeW inte intresserad av någon fullscreen (som du själv föreslog) utan var intresserad av ett fönster som täckte skärmen.

Japp. Det var typ ett helskärms-fönster jag ville ha, eftersom det ska vara lätt navigerat (mindre tekniskt begåvade användare som besöker den siten). Jag tackar för alla tips och även fullskärmsläge kommer till användning en annan gång, på en annan site. Men det alternativet som passade bäst var ett openfönster med ram och toolbar m.m..i fullsize, denna gång.

Tack ska ni ha
P

Genererad på 400 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb