Hej!
Går det på något bra och enkelt sätt, kanske men hjälp av PHP att få så till denna meny som jag vill att den skall funka.
OM man använder sig av detta exempel i en template som ligger på varje sida.
Kan jag då med get eller post få meny att vara öppen just för den rubrik som jag klicka på.
Om jag klickar på Menu 1 och väljer val 2 då går det till en annan sidan eftersom val 2 är länkad dit. Men om jag vill att Menu 1 skall vara öppen hur gör jag då?
Jag har funderat på om man skulle kunna ta emot get=sub1 i PHP och göra om det. Men jag är inte så duktig på javascript så ni får gärna tipsa mig.
<!-- Här börjar exemplet -->
<script type="text/javascript">
window.onload=function(){
initmenu();
}
var currentMenu=false;
var menues=new Array('sub1','sub2','sub3');
function sw(mnu,mode){
if(mode){
if(currentMenu){
if(currentMenu==mnu){changeStyle(mnu,'display','none');currentMenu=false;}else{changeStyle(currentMenu,'display','none');changeStyle(mnu,'display','block');currentMenu=mnu;}
} else {
changeStyle(mnu,'display','block');currentMenu=mnu;
}
} else if (document.getElementById) {
document.getElementById(mnu).style.display=(document.getElementById(mnu).style.display=='block')?'none':'block';
}
}
function changeStyle(Id,Property,Value){
if (document.all){
eval('document.all[Id].style.'+Property+'="'+Value+'"');
} else if (document.layers){
eval('document.layers[Id].'+Property+'="'+Value+'"');
} else if (document.getElementById){
eval('document.getElementById(Id).style.'+Property+'="'+Value+'"');
}
}
function initmenu(){
for(var n=0;n<menues.length;n++){
changeStyle(menues[n],'display','none');
}
}
</script>
<div onClick="sw('sub1');" style="width:100px;cursor:default;border:solid black 1 px;background-color:rgb(180,180,180);">Menu 1</div>
<div id="sub1" style="width:100px;border:solid black 1 px;background-color:rgb(220,220,220);"><a href="#">Val 1</a><br><a href="#">Val 2</a><br><a href="#">Val 3</a></div>
<div onClick="sw('sub2');" style="width:100px;cursor:default;border:solid black 1 px;background-color:rgb(180,180,180);">Menu 2</div>
<div id="sub2" style="width:100px;border:solid black 1 px;background-color:rgb(220,220,220);"><a href="#">Val 1</a><br><a href="#">Val 2</a><br><a href="#">Val 3</a></div>
<div onClick="sw('sub3');" style="width:100px;cursor:default;border:solid black 1 px;background-color:rgb(180,180,180);">Menu 3</div>
<div id="sub3" style="width:100px;border:solid black 1 px;background-color:rgb(220,220,220);"><a href="#">Val 1</a><br><a href="#">Val 2</a><br><a href="#">Val 3</a></div>
<!-- Här slutar exemplet -->