Jag har en sida med ett antal tabellrader som skrivs ut från en databas. Varje rad har en länk som man kan klicka på, och då ska en alert visas där man kan klicka antingen "OK" eller "Avbryt". Som jag uppfattat det så anger man normalt en sån här alert-funktion inom head-taggarna, vilket ställer till lite problem för mig. Jag vill nämnligen att varje alert ska ha en unik text, så jag skulle egentligen vilja skriva ut funktionen direkt i länkarna. Jag skulle då kunna skriva in funktionen direkt i en länk på det ställe där jag anger hur en tabellrad ska se ut, och sedan genereras alla rader med varsinn funktion som är lika varandra bortsett från innehållet som styrs av en variabel. Så min fråga är om man kan ange en sådan här funktion direkt i en länk, eller om det kanske finns någon bättre lösning? Hoppas ni förstod min förklaring. :)
Flera alerts med unik text
6 svar · 458 visningar · startad av Trankan
Varför inte skicka med meddelandet som indata?
<head>
function displayAlert(str) {
alert(str);
}</head>
<body>
<!--- anropen blir (eller vad det nu är för event när man klickar på länk) ---!>
onclick="displayAlert('Min första text')";
onclick="displayAlert('Min andra text')";
aasah skrev:
Varför inte skicka med meddelandet som indata?
<head> function displayAlert(str) { alert(str); }</head> <body> <!--- anropen blir (eller vad det nu är för event när man klickar på länk) ---!> onclick="displayAlert('Min första text')"; onclick="displayAlert('Min andra text')";
Tack för svaret aasah. :) Går det att göra så att två knappar med värdena "OK" och "Avbryt" visas, och att en window.location-funktion som är unik för varje alert körs om man klickar på "OK"?
Trankan skrev:
Tack för svaret aasah. :) Går det att göra så att två knappar med värdena "OK" och "Avbryt" visas, och att en window.location-funktion som är unik för varje alert körs om man klickar på "OK"?
släng in en confirm bara..
function displayAlert(str)
{
if(confirm(str))
{ window.location = str } // om OK
else
{ return; } // om Avbryt
}
Du kan ju byta ut return mot nått annat såklart.
stattin skrev:
släng in en confirm bara..
function displayAlert(str) { if(confirm(str)) { window.location = str } // om OK else { return; } // om Avbryt }Du kan ju byta ut return mot nått annat såklart.
Okej, men vart anger jag länken för window.location-funktionen? Gör jag det på samma ställe som där jag anropar alerten?
Trankan skrev:
Okej, men vart anger jag länken för window.location-funktionen? Gör jag det på samma ställe som där jag anropar alerten?
Jag vet inte vad en window.location-funktion är... :q :r Men givet att den kan anropas från head... så kan du ha två inparametrar:
function displayAlert(str, winLocFunc) {
if(confirm(str)) {
window.location = winLocFunc // eller hur nu anropet ser ut...
} // om OK
else {
return;
} // om Avbryt
}
onclick="displayAlert('Min första text', 'firstLocationFunc')";
aasah skrev:
Jag vet inte vad en window.location-funktion är... :q :r Men givet att den kan anropas från head... så kan du ha två inparametrar:
function displayAlert(str, winLocFunc) { if(confirm(str)) { window.location = winLocFunc // eller hur nu anropet ser ut... } // om OK else { return; } // om Avbryt }onclick="displayAlert('Min första text', 'firstLocationFunc')";
Tack så mycket för hjälpen, fungerade finfint! :)