webForumDet fria alternativet

JavaScript och CSS strular för mig!

2 svar · 379 visningar · startad av CyberPet

CyberPetMedlem sedan dec. 19993 696 inlägg

OK, detta kan tyckas bagatellartat, men det är sååå irriterande att jag inte vet vad jag gör för fel.

Har tankat hem det "detect"-script ( http://www.lammhult.com/sample/detect.htm ) allas vår vän Kjell skrivit tillsammans med ett set med CSS-mallar för samma script.

Allt funkar fint i Netscape för Mac, för Netscape i Windows och för IE i Windows.... men IE i Mac verkar inte ta scriptet.. om det är JavaScriptet eller själva CSS-scriptet som den inte gillar vet jag inte.

Så här ser Kjells "style.js"-fil ut:

// Om du har en annan sökväg till CSS-filerna än nedan,
// så måste du ändra dom i skriptet nedan.
// I detta fallet finns dom i en mapp som heter styles.
// Exempel: href="styles/macns.css
// Det går att använda en komplett URL till filerna om man vill.
if
((navigator.appVersion.indexOf("Mac") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Netscape") != -1))
{
document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/macns.css" type="text/css">');
}
else if
((navigator.appVersion.indexOf("Mac") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Microsoft Internet Explorer") != -1))
{
document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/macie.css" type="text/css">');
}
else if
((navigator.appVersion.indexOf("Win") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Netscape") != -1))
{
document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/winns.css" type="text/css">');
}
else if
((navigator.appVersion.indexOf("Win") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Microsoft Internet Explorer") != -1))
{
document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/winie.css" type="text/css">');
}
else
{
document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/annan.css" type="text/css">');
}

Sen har jag i princip samma radlydelse för alla de olika css-scripten... enda skillnaden är att jag minskat graden i Netscape för Windows med en grad och två grader mindre i IE för Windows. Medan den som jag har för Mac och Netscape är "grundmallen" och IE-filen för Mac är en grad mindre den med... fast den funkar tydligen inte.

Så här står det i min "macie.css"-fil:

td { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 8pt }
body { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 8pt }

Note: alla andra filer ser likadana ut också, fast med olika storlekar (macns.css har till exempel 9 pt).

Nån som vet med sig att det strular med Mac och IE gentemot alla andra??

HJÄLP!

------------------
/Petra

[Redigerat av CyberPet den 12 mar 2000]

FlashXMedlem sedan nov. 1999992 inlägg

Nu har jag inga möjligheter att testa i den nämnda konfigurationen men har upptäckt att Explorer 4.5 har sina "hyss" ibland.
(om det nu var den versionen som avsågs)

Den är förresten inte så speciellt smart när det gäller JavaScript heller...

Det jag kom att tänka på är sökvägarna som ibland tolkas "fel" av IE 4.5

Har du testat med en komplett URL?

Nämnas kan att IE 4.5 inte hanterar relativa URL'er i t.ex flashfilmer om dessa inte ligger i samma katalog som HTML-dokumentet.
I och med att IE 4.5 tolkar adressen från filmen istället för som normalt, från HTML-dokumentet så måste en komplett adress anges för att det ska fungera.

Kan det vara samma problem i detta fallet?

CyberPetMedlem sedan dec. 19993 696 inlägg

Låter värt att testas i alla fall... jag pillade lite med att lägga <script src="style.js"></script> istället för den vanliga javascript-taggen... men det spelade ingen roll... provade också med att lägga in extra info i css-filerna (du vet <STYLE TYPE="text/css">blabla</style> men det spelade ingen roll heller.

Så jag får väl peta med riktiga sökväger hela vägen så får vi se... tur att det inte är så HIMLA mycke filer att gå igenom.

Jag upptäckte att både IE på Mac och PC är lika känsliga... där ser man vad MS ställer till det för sig.

Jag blir bara mer och mer förtjust i Netscape Communicator 4.72 (fast jag inte gillar "bundlade" program) för den är så otroooooligt mycket snabbare än Netscape Navigator OCH Internet Explorer... en otrolig fartskillnad mellan de två, både på PC och Mac.

Tack för tipset... jag återkommer med info när jag testat klart (är för trött nu).

------------------
/Petra

Genererad på 379 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb