OK, detta kan tyckas bagatellartat, men det är sååå irriterande att jag inte vet vad jag gör för fel.
Har tankat hem det "detect"-script ( http://www.lammhult.com/sample/detect.htm ) allas vår vän Kjell skrivit tillsammans med ett set med CSS-mallar för samma script.
Allt funkar fint i Netscape för Mac, för Netscape i Windows och för IE i Windows.... men IE i Mac verkar inte ta scriptet.. om det är JavaScriptet eller själva CSS-scriptet som den inte gillar vet jag inte.
Så här ser Kjells "style.js"-fil ut:
// Om du har en annan sökväg till CSS-filerna än nedan,
// så måste du ändra dom i skriptet nedan.
// I detta fallet finns dom i en mapp som heter styles.
// Exempel: href="styles/macns.css
// Det går att använda en komplett URL till filerna om man vill.
if
((navigator.appVersion.indexOf("Mac") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Netscape") != -1))
{
document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/macns.css" type="text/css">');
}
else if
((navigator.appVersion.indexOf("Mac") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Microsoft Internet Explorer") != -1))
{
document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/macie.css" type="text/css">');
}
else if
((navigator.appVersion.indexOf("Win") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Netscape") != -1))
{
document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/winns.css" type="text/css">');
}
else if
((navigator.appVersion.indexOf("Win") != -1) && (navigator.appName.indexOf("Microsoft Internet Explorer") != -1))
{
document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/winie.css" type="text/css">');
}
else
{
document.write('<link rel="stylesheet" href="styles/annan.css" type="text/css">');
}
Sen har jag i princip samma radlydelse för alla de olika css-scripten... enda skillnaden är att jag minskat graden i Netscape för Windows med en grad och två grader mindre i IE för Windows. Medan den som jag har för Mac och Netscape är "grundmallen" och IE-filen för Mac är en grad mindre den med... fast den funkar tydligen inte.
Så här står det i min "macie.css"-fil:
td { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 8pt }
body { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 8pt }
Note: alla andra filer ser likadana ut också, fast med olika storlekar (macns.css har till exempel 9 pt).
Nån som vet med sig att det strular med Mac och IE gentemot alla andra??
HJÄLP!
------------------
/Petra
[Redigerat av CyberPet den 12 mar 2000]