webForumDet fria alternativet

2 iframe-scrollar på en sida?

5 svar · 573 visningar · startad av Prometheus

PrometheusMedlem sedan mars 2001464 inlägg

Jag använder detta skript för att scrolla en iframe. Problemet är att jag nu vill ha flera på samma sida, dvs 2 scrollar. Hur gör jag då - antar att jag måste ange namnet på iframen någonstan?

GOD jul! ;)

EclipseMedlem sedan juli 20003 741 inlägg
<iframe id="datamain" src="[b]external.htm[/b]" width=150 height=150 marginwidth=0 marginheight=0 hspace=0 vspace=0 frameborder=1 scrolling=no></iframe>

Det ska räcka med denna kod. Byt ut external.htm till dina egna filer...

När jag sist använde iFrames tror jag att jag lade dem i ett lager. Vet du hur lager fungerar!? Det borde väl kunna gå att ha två iframes på samma sida...

Eclipse skrev:

Det ska räcka med denna kod. Byt ut external.htm till dina egna filer...

När jag sist använde iFrames tror jag att jag lade dem i ett lager. Vet du hur lager fungerar!? Det borde väl kunna gå att ha två iframes på samma sida...

Jojo, men jag vill styra dem var för sig med javascriptscrollen. Lägger jag in 2 st sådana med scriptet jag länkade till så scrollas båda när man för musen över scrollpilarna. Tänkte att man kan lägga till id eller liknande i koden med pilarna, som scrollar respektive iframe, så det är rätt frame som styrs.

Kodandet är annars inga problem förutom just javascript som jag aldrig lyckats fördjupa mig så mycket i ;) Sidan det gäller är ett galleri i PHP med en horisontell bildslider (iframe) och så ska det där finnas en vertikal slider med kategorier (iframe, tänkte jag). Kan inte visa eftersom den inte publiceras för den är klar.

EclipseMedlem sedan juli 20003 741 inlägg

Ah! Izvinitje! Jag är inte heller så duktig på javascript... Men det jag ser och som du kan testa är att byta namn på scrollspeed till scroppspeed2 till exempel:

speed=window.parent.scrollspeed

denna raden och den nedan;

<a href="#" onMouseover="scrollspeed=-2" onMouseout="scrollspeed=0">Up</a> | <a href="#" onMouseover="scrollspeed=2" onMouseout="scrollspeed=0">Down</a>

Denna skriver du scrollspeed2 på den andra iFrame-taggen.

I övrigt har du samma kod två gånger... Kanske inte så snyggt, men detta skulle jag testa i väntan på en vacker lösning!

Tackar, ska testa :)

Fungerar utmärkt! Underbart, det var en bra julklapp - tackar ;)

124 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)