webForumDet fria alternativet

Jag är kass på javascript.....

1 svar · 365 visningar · startad av Magnus

MagnusMedlem sedan dec. 1999187 inlägg

...men jag försöker ändå ;)
(f*n nu blir jag osäker på om det ens är java, men för mig är det i.a.f rena grekiskan)
Så här är det. jag har två bilder,"on.bmp" och "off.bmp", sen har jag en bild som heter, "jaluoff.bmp" som ska finnas på 15! ställen, uppradade uppifrån och ner.
När man klickar på "on.bmp" så ska alla "jaluoff" bytas ut mot en ny bild, "jaluon.bmp" och när man se´n klickar på "off.bmp" så ska de 15 bilderna växla tillbaka till "jaluoff.bmp" igen.
Jag får det att fungera med en bild men inte med alla 15.
Så här har jag gjort: (något modifierat för att det ska funka här förståss)
[bild sök="on.bmp" onclick="document.j1.src='jaluon.bmp'"]
[bild sök="off.bmp" onclick="document.j1.src='jaluoff.bmp'"]

\[bild sök="jaluoff.bmp" name="j1"\]
 \[bild sök="jaluoff.bmp" name="j1"\]
 o.s.v upp till 15 st

Måste man döpa varje bild olika? T.ex. name="j1" till name="j15"
om så är fallet, hur skriver man då in i "onclick händelsen" att det gäller "j1" till "j15"? och inte bara "j1" så här står det ju nu:
onclick="document.j1.src='jaluon.bmp'"
har testat att skilja av "j1" "j2" "j3" o.s.v med ; , : . ' och endast mellanslag, men der funkar inte!?
\Magnus

M@rtinMedlem sedan dec. 19991 214 inlägg

Jag förstod inte riktigt allt men jag tror iaf att du är tvungen att ha olika namn på bilderna....
Asså inte på bilderna i sig men på namnet... name som du sa...
Du kan väl göra en pekare för namnet.. asså så att de heter exakt samma sak, men att de har ett varsitt nummer.. vet inte exakt hur man gör i javascript.. tyvärr ! :(
När det gäller onMouseOver för bilderna så kan du anropa en funktion typ BildNr()
I funktionen skriver du en for loop som räknar upp "i" tills den är lika hög som antalet bilder...
i loopen kan du sedan göra det du vill med bilderna men istället för siffran i bildnamnet eller pekaren (hur du nu gör) byter du ut mot "i"...
Det borde kunna fungera...

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb