webForumDet fria alternativet

Close Window

6 svar · 453 visningar · startad av fjuri

fjuriMedlem sedan dec. 199970 inlägg

Howdy!
Jag undrar ifall det finns något script som gör att ett fönster stängs när det laddas. Alltså, så fort sidan/koden laddas ska fönstret stängas. Fönstrets namn är "MB Match", om det är till någon hjälp.

Tack på förhand!

------------------
Mvh
/Andreas P

RGBMedlem sedan dec. 1999362 inlägg

Vore bra med lite kod eller en länk så att man har ngt att gå på.

//R.G.B

Hej! Tack för ditt svar.
Jag kan tyvärr inte ge dig någon address, då det är en administrations del med lösenord skydd, men jag tror nog inte det behövs ändå, eller?
För det borde väl finnas nåt i JavaScript som stänger fönstret (self.close). Följande rader fick jag av Vide i HTML konferansen, men jag har inte fått det att funka:

...det lättaste är väl att lägga in en "function" i onload() som ligger i body'n:

<body onload="javascript:close()">

function close()
{
window.close("namnet")
}

...är inte säker om syntaxen är helt korrekt men...men...byt ut "namnet" mot namnet till vad fönstret heter och close mot nått du tycker passar.

Har ni nåt förslag? Är det rätt?
För övrigt är det fönstret som öppnas ett litet fönster som öppnas med hjälp utav följande kodsnutt:

<a href="#" onClick="MyWi=window.open('kom_match.asp?ID=<%=rs("matchid")%>','Kommande','toolbar=no,location=no,directories=no,status  =no,menubar=no,scrollbars=yes,resizeable=no,width=390,height=300')">

Som du kanske ser så är ASP inblandad. Hittils har jag lyckats stänga ett fönster med en länk och följande JavaScripts kod:

<a href="javascript  :onClick= window.close()"><small>LÄNK</small></a>

(Aha, nu blev det en smiley... koden ska alltså vara följande (notera att _ inte finns med i ogrinal koden):
:_onClick= window.close()">

Men jag vill alltså få funktionen att den stängs när sidan laddas.

Hoppas följande koder har hjälpt er förstå lite bättre hur det ser ut och hur jag vill ha det.

Tack på förhand!

------------------
Mvh
/Andreas P

[Redigerat av fjuri den 25 dec 1999]

du är efter ngt som liknar det här eller?

<script language="javascript">
rulle=window.open("index3.html","rulle","location=no, toolbar=no, status=no, width=250, height=250");
rulle.close();
<script>

//R.G.B

[Redigerat av RGB den 26 dec 1999]

Hej...
nja, jag kanske var lite luddig i min fråga. Det jag vill ha är att sidan öppnas (med window.open, se koden längre upp) och i den sidan finns det ett formulär som skickar formulär information till en andra sida som utför ASP proceduren. Denna laddas ju såklart i det lilla, öppna, fönstret. ASP koden är det fösta som ligger på denna sida och utförs alltså först innan sidan laddas, men när sidan laddas så vill jag att fönstret stängs ner.
Går det att utföra? Och hur ser då koden?

------------------
Mvh
/Andreas P

Hmm...
Om jag nu förstått det här rätt:

1. Du har en sida där du vill kunna klicka på en länk som öppnar ett fönster.
2. Fönsteret som öppnas innehåller en sida med ett formulär.
3. Informationen i formuläret skickas till en ASP-sida på servern.

Om jag fattat det rätt är det väl inte svårare än att du låter sidan som taremot informationen printa ut <html><body onload="window.close()"></body></html> så kommer fönsteret att stängas.

//R.G.B

YIPPIE, nu funkar det!
TUSEN TACK RGB :D

------------------
Mvh
/Andreas P

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb