webForumDet fria alternativet

Selected i option.

4 svar · 409 visningar · startad av jwradhe

jwradheMedlem sedan juni 2002818 inlägg

Skulle alltså vilja att i en select/option att tex nr 1 har selected nu, och sen finns det 2 option till som då alltså inte är selected. Men om ja klickar på 2an tex å sidan laddas om så ska 2an bli selected istället.

Om någon förstår

(har sökt, ej funnit nåt svar på detta)

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Vad du vill göra är nog att spara en cookie, som du sedan hämtar när sidan laddas. Du får använda event handlers för att spåra när sidan laddas samt när användaren ändrar något i selecten.
Detta hämtar, resp. sparar du i en cookie. Det finns många tutorials för cookies på nätet, så googla lite.

Nee ingen cookie.

Alltså, använder en select som meny, när jag trycker på nån av det option som finns så laddas sidan om och första selected visas, och som nu alltid första, men trycker jag på 5an så ska 5an få selected istället för den som tidigare var först.

<select name="errandlist" id="errandlist" onchange="this.form.submit()">
        <option onclick="this.form.submit()" value="0" selected>Errands registered by me</option>
	<option onclick="this.form.submit()" value="1">All Errands</option>
</select>

Nu när jag kommer in på sidan är Errands registered by me valt, sen om jag trycker all errands så laddas sidan om, å då ska all errands ha selected istället för första Errands registered by me.

colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg

Det får du anitngen lösa via en cookie, querystring eller post-data. cookie och querystring kan du lösa med js med lite jobb. Dock så är en serverside lösning att föredra.

Genererad på 366 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb